EL MEU LOGO

EL MEU LOGO
a

dimecres, de gener 17, 2007

"El conte de Nadal de l'Auggie Wren", de Paul Auster


El conte de Nadal de l'Auggie Wren, de Paul Auster. Editat per Diputació de Barcelona, xarxa de municipis, Barcelona 2006. 58 pàgines.

Com a lector d'un biblioteca de la xarxa de la Diputació de Barcelona una gentil i sempre servicial bibliotecària em regalà per Nadal aquest llibre i com no estic gens acostumat que una entitat de la que directament no treu de mi ni un cèntim em faci un regal n'estic doblement agraït.

Crec que la majoria que em pugui llegir estarà d'acord que hi ha pel.lícules que hen fet història, com per exemple Casablanca o El darrer tango a París. mentre que hi ha altres que no han arribat tant amunt, tanmateix, algunes poques ens han deixat una marca especial al sortir del cine, una d'aquestes pel.lícules és SMOKE, que està basada amb un text de l'escriptor Paul Auster i aquest text és el conte de Nadal d'aquest llibret.

Un conte tendre com ha de ser un conte de Nadal, però diferent a com s'espera que sigui un conte de Nadal.

dimarts, de gener 16, 2007

"Lúcid", de Rafael Spregelburd


Lúcid, de Rafael Spregelburd, que la dirigeix. Versió catalana Pere Puig. Cristina Cervià (Teté), Oriol Guinart (Lluc), Meritxell Llanes (Lucrècia) i Davind Planas (Darío). Sala Becket.

Com fa temps que no anava a la Sala Becket d'entrada he d'agrair que les entrades sigui numerades i els seients més còmodes que abans.

L'argentí autor i director ens serveix una gran peça teatral. No és una obra fàcil d'explicar una obra que se la podria definir de manera massa ràpida com de comèdia onírica però que és molt més que això perquè es tracta d'un drama que ens fa petar de riure, però drama al capdevall perquè què es pot dir quan es tracta que una nena de quinze anys va donar un ronyó per a salvar la vida del seu estimat germà que tenia deu anys, però que havia decidit morir i dur-se la glòria d'haver fet un golàs en un partit de futbol.

Els personatges ens podem semblar bojos, però els diàlegs són realisme pur i és que tot passa en un món com no real i alhora ple de realisme. La Teté dient que la Lucrècia ve a reclamar el ronyó que havia donat i el Lluc que reinventa la seva vida controlant els seus somnis, per prescripció mèdica.

Els actors fan tots un treball esplèndid, però potser hauríem de fer la remarca de la veterana Cristina Cervià perquè li toca el paper més difícil.

Un aspecte que m'ha plagut molt és la traducció del castellà al català, més ben dit, tal com diu el programa la versió catalana perquè s'ha fet com a mi m'agrada per aquells casos, com és el cas d'aquesta obra, que la trama pot passar a qualsevol lloc, consisteix a traduir els noms dels personatges i certes referències de lloc. D'aquesta manera els personatges d'aquesta obra tenen nom i cognom catalans i en un moment donat s'esmenta a Gas Natural. Aquesta obertura de mires en la traducció crec que l'hem d'agrair a l'autor car això no s'ha fet a les seves espatlles per la seva doble qualitat de director. El meu aplaudiment doncs a Rafael Spregelburd i a Pere Puig. Encara recordo l'enrenou que es va fer quan el Lliure va representar una obra de Neruda en versió catalana de Miquel Martí i Pol com si fos pecat traduir del castellà al català.

En el programa de mà, com és normal, hi ha els agraïments a les entitats col.laboradores i he trobat entranyable que entre elles hi hagi el Casal de Catalunya a Buenos Aires, crec que els catalans de Catalunya ho hauríem d'agrair.

I per descomptat, la millor manera d'agrair-ho és anar ara a la Sala Becket perquè l'obra i tots qui l'han feta possible ho mereixen.

dilluns, de gener 15, 2007

"Lemming", de Dominik Moll



He vist LEMMING dirigida per Dominik Moll. País: França. Any: 2005. Durada: 129 min. Gènere: Drama. Intérprets: Laurent Lucas (Alain Getty), Charlotte Gainsbourg (Bénédicte Getty), Charlotte Rampling (Alice Pollock), André Dussollier (Richard Pollock), Jacques Bonnaffé (Nicolas Chevalier), Véronique Affholder (Francine), Michel Cassagne (veterinari), Fabrice Robert (Bruno), Florence Desille (infermera). Guió: Dominik Moll i Gilles Marchand.Producció: Michel Saint-Jean. Música: David Sinclair Whitaker. Fotografia: Jean-Marc Fabre. Montel i Isabelle Pannetier.


Alain Getty (Laurent Lucas), un jove expert en robòtica i la seva dona Bénédicte (Charlotte Gainsbourg) tenen a casa seva a sopar l'amo de l'empresa d'on ell treballa Alain (André Dussollier) i la seva dona Alice (Charlotte Rampling). Mentre la jove parella, com és lògic, té un comportament modèlic la dona de l'empresari aprofita l'oportunitat per a crear una situació en la que regna l'odi i l'autodestrucció.

El personatge central de l'obre és precisament el més pervers, Alice, que fins i tot morta manté la seva influència a la parella jove. Per regla general m'agrada el cine que presenta situacions versemblants mentre que aquesta pel.lícula té aspectes paranaturals, però a parer meu són duts d'una manera magistral que creen una atmosfera que no controlen els personatges com tampoc l'espectador.

Té una escena que comença recordant Rebecca i acaba recordnat Los pàjaros, poca conya. I encara que hi hagi un homenatge a Kubrik, per mi està molt més a prop de Hitchcock i no solament per l'escena esmentada, sinó per com tracta la conducta humana, que és del que anava l'esmentat director anglès.

Pels interessats, recomano llegir aquesta entrevista amb el director de la pel.lícula.

Molt bona pel.lícula.

dissabte, de gener 13, 2007

gego, al MACBA



Avui dissabte he anat al MACBA per a veure l'exposició de Palazuelo, però abans de pujar al primer pis he anat a veure l'exposició d'un nom per mi totalment desconegut: gego.

El cas és que l'obra que he vist de gego m'ha fascinat, m'ha entusiasmat tant que després de veure-la m'he dit de deixar Palazuelo per un altre dia.

Això ha estat per dues raons.

L'exposició de la Palazuelo acaba el 18 de febrer, per tant, tinc temps. I la de gego, acaba demà diumenge 14.

Així doncs que he tornat a mirar la de gego sortir del MACBA amb el bon gust de boca que m'ha deixat gego perquè si mirava després Palazuelo podria ser que un tapés l'altra.

M'hauria agradat poder recomenar l'obra de gego, però essent demà el darrer dia no té sentit, però si recomano seguir-li la pista.

Val a dir que gego és el nom artístic de Gertrud Goldschmidt, nascuda a Hamburg el 1912 i que va emigrar a Veneçuela el 1932.

Així que es tracta doncs d'una artista sudamericana.

Tots tenim en ment aquells noms d'artistes preferits i que, per tant, no cal dir quins són els meus, però sense entrar en les motivacions, confesso que des d'avui gego és un dels noms preferits per mi.

dimecres, de gener 10, 2007

El meme dels pebr...


El pedro m'envia molt amicalment un meme d'aquests que es reenvien per la xarxa on cadascú explica una mica la seva vida i així els bloggers deixem de ser per un moment escriptors frustrats en potència per esdevenir persones de carn i ossos. El meme en qüestió em demana que digui 5 coses que probablement no se saben de mi, bé, cada lector és un món, n'hi que em coneixen molt bé i d'altres no, es farà el que es podrà, preservant la intimitat.

1.- Veig que els blocaires en general tendim a no dir l'edat i com, per altra banda, em ve a la memòria un acudit prou ximple en el que es pregunta què va fer Napoleó que va fer quaranta anys, la resposta és anar pels quaranta-u. Doncs jo dic que des d'ahir em preparo per quan I am sixty four.

2.- Com vaig viure la transició amb passió, vaig militar en un partit, en una associació de veïns i vaig estar ficat en dos àmbits del Congrés de Cultura Catalana, però en temps de Franco no vaig passar de ser soci de l'Orfeó Català i d'una entitat per la llengua catalana, que liderava Joan Triadú. Per descomptat vaig aprendre català per correspondència en una mena de campanya d'alfabetització del centre Francesc Eiximenis.

3.- Ara sóc un jubilat més a la colla i l'activitat fixe és aquest pobret bloc i vaig de dilettante per la vida, però com encara em prenc les coses seriosament en altres blocs faig el que hauria de fer en el meu, que és ficar cullerada opinant sobre política i societat perquè com em va dir un grafòleg necessito defensar els meus punts de vista amb passió. O sigui que ja ho veiu, no tinc remei.

4.- Sense queixar-me no faig res del que m'havia proposat fer quan estigués jubilat. 1) estudiar xinès ho vaig deixar al cap de pocs mesos perquè la gran demanda que hi ha d'aquest idioma actualment s'ha encarit i no es justifica en un idioma poc agraït. 2) treballar com a cooperant en allò que hi entenc (cacau i xocolata) perquè Intermón duu aquesta tasca fora de Catalunya (3) nedar a la Piscina Sant Jordi ho vaig fer al principi, però l'ordinador reclama la meva assistència.

5.- Tinc un fanatisme no declarat, però sí ferm. Així com compro llibres en català, castellà i anglès i discos en català, francès, anglès, xinès, etc., no he comprat mai cap en castellà d'Espanya, els que tinc en castellà són d'Amèrica Llatina. Com és un fanatisme, no cal que se'm demani la raó, és així i ja està

Estan invitats a seguir el meme:

dimarts, de gener 09, 2007

"El laberinto sentimental", de José Antonio Marina


Acabo de llegir El laberinto sentimental, de José Antonio Marina, Editorial Anagrama, Barcelona 1996, 280 pàgines. Tot i que el llibre llegit és una edició del Febrer del 2006.

Encara que el nom de l'autor em sonava molt, la veritat és que, fora d'alguna entrevista, no havia llegit mai res d'ell. El cas és que aquest llibre l'he trobat interessantíssim.

Es tracta d'un vol prou aprofundit per tot allò que afecta els sentiments i com els humans expressem els sentiments en paraules, es pot dir que el llibre és quasi un diccionari.

I és un diccionari en un sentit ampli, dins d'uns inevitables límits. Lògicament l'autor tira mà especialment del significat en castellà d'un determinat mot; tanmateix, precisament perquè una llengua és una cultura i una manera de sentir, també passa revista a determinats mots en altres llengües o els matisos que diferents idiomes donen a un sentiment; fent-nos descobrir tot un món dins un sentiment.

Per exemple, per a explicar-nos el sentit del mot japonès amae ens diu que mentre l'ego occidental fomenta una actitud individualista, dominant, competitiva i agressiva, la cultura japonesa està orientada envers les relacions socials i fomenta una personalitat depenent, humil, flexible, passiva.

El conegut aloha de Hawai té més significats dels que ens creiem i ve a significar amor, afecte, gratitud, amabilitat, compassió, pena.

A Java diuen que ser humà és fer-se javanès, però és que fer-se javanès significa quelcom semblant el que per nosaltres seria un cavaller sofisticat amb domini de vàries disciplines.

Ens parla del liget de les Filipines o del llegat de Margaret Mead sobre els arapesh i la seva visió de l'incest.

Com qui em llegeix sap que tinc l'ull ficat a la Xina, m'ha cridat l'atenció llegir: Varios estudios realizados en China y Japón, revelan que las personas modestas, no jactanciosas, son consideradas de forma más positiva que las que presumen de sus actividades, y que las personas que en nuestra cultura se definirían como asertivas allí se ven infantiles e inmaduras.

És molt bona la cita que l'autor fa de Cervantes: siempre miran los celosos con antojos de allende, que hacen las cosas pequeñas grandes, los enanos gigantes y las sospechas verdades.

Tots hem dit, fent honor a Ortega y Gasset, que jo sóc jo i la meva circumstància, però l'autor ens matisa que la circumstància no és un fet objectiu perquè depèn de com la veiem i que a més els nostres sentiments són també esclaus de la nostra fisiologia.

Ah! I podríem lligar això darrer amb què ens diu que no tenim memòria, sinó que som memòria.

Llibre molt recomanable.

dissabte, de gener 06, 2007

BABEL, de Alejandro González Iñárritu


He vist BABEL, dirigida per Alejandro González Iñárritu. Intérprets
Brad Pitt (Richard), Cate Blanchett (Susan), Mohamed Akhzam (Anwar), Peter Wight (Tom), Harriet Walter (Lilly), Trevor Martin (Douglas), Matyelok Gibbs (Elyse), Georges Bousquet (Robert)
Fotografia: Rodrigo Prieto. Música: Gustavo Santaolalla.Producció: Raúl Olvera Ferrer, Steve Golin, Jon Kilik, Tita Lombardo.Durada: 142 minutos.


Aquesta pel.lícula ha rebut una crítica força desigual i ha està xiulada que aplaudida.

A mi m'ha agradat tot i que reconec, com diuen alguns crítics, que per dir-nos el que ens diu no cal fer aquest luxós dispendi. Evidentment se li pot aplicar allò de Para este viaje no hacían falta tantas alforjas, però això és molt generalitzable perquè encara que el director sigui mexicà ja veiem que la pel.lícula és un made in USA com una casa de pagès, és a dir, és entreteniment amb algun missatge.

La crítica diu que tracta essencialment de la incomunicació i per dir-nos això no cal passejar-se per Mèxic, Marroc, Japó i Estats Units. I certament moltes escenes de Marroc i Japó podrien molt bé farcir un documental .

Tanmateix per mi el que també ens diu és quelcom sobre la impotència davant d'uns fets simples que esdeven fora de control.

No és una pel.lícula que farà història, com la majoria, però està perfectament treballada, fotografiada i escenificada.

I cosa que agraeixo, els personatges i els fets són versemblants, dintre del joc dramàtic que des de Shakespeare tira mà de certes casualitats.

La pel.lícula té més d'un personatge que inspira tendresa com és el cas de la japonesa que per ser sordamuda no té fàcil relacionar-se amb els nois de la seva edat tot i viure en un ambient socio-econòmic altíssim i, per altra banda un xiquet marroquí, pastor, es fa una palla a la muntanya pensant amb la seva germana que, per un forat a la barraca, l'ha vista despullar-se i és que sa germana és l'única noia que hi ha al seu món. Dues dares diferents de la mateixa moneda.

Detalls de la nostra fragilitat n'està plena la pel.lícula, per la qual cosa jo la recomano malgrat la severitat de com la tracta la crítica. Potser perquè n'esperaven més del director?

Em permeto assenyalar que aquí hi trobareu crítiques més bones que la meva, però no obstant això a EL PAÍS d'avui dissabte Manuel Rivas escriu en un article que no va de cine: "Pero deberían haber visto antes la tremente, inteligente y punzante Babel del mexicano Alajandro González Iñátirru, para meditar sobre la frágil linea roja de lo casual y lo causal."

dissabte, de desembre 30, 2006

Un any que acaba molt malament

Saddam Executat
Tots els dies, totes les setmanes i tots els anys porten males notícies i bones notícies. Tots sabem que les notícies dolentes fan més soroll, per la qual cosa la seva ona arriba a tots els mitjans. Dir quina és la pitjor notícia de l'any és difícil, com també la més bona, però aquest 2006 acaba amb dues notícies de força dolentes.

Una és l'atemptat d'ETA, però la que em fa escriure és l'altra perquè és el resultat del dictat d'una persona que ostenta un càrrrec democràtic, per tant, no hi ha comparació possible.

Aquesta persona, els president dels E.U.A. va enganyar a la humanitat amb allò de les armes de destrucció massiva, després va fer una guerra amb un nombre de morts elevadíssim. La ratio, com es diu ara, de morts entre Saddam Hussein/George W. Bush no m'interessa -i no és cinisme- perquè un home és un home i duu un compte corrent de morts és inmoral.

Tots sabem que Irak és un protectorat d'Irak i, per tant, la justícia d'aquest país està subjecte als desitjos de qui va dir he wanted to kill my dad (ell va voler matar a mon pare), per tant, Bush fill s'ha reconciliat amb son pare, els americans que encara el creuen i, per descomptat, els iraquians que havien patit la dictadura de Saddam Hussein.

No obstant això Saddam Hussein no és el darrer mort a Irak perpetrat pels E.U.A. Aui mateix, mentre uns celebren la seva execució, uns altres han fet protestes que han ocasionat ja dotze morts.

Què diu Europa d'això? L'Unió Europea s'amplia, però els qui creiem que Europa hauria de ser la lluerna de la civilització, crec que tenim motius per creus que el 2006 acaba molt malament.

divendres, de desembre 22, 2006

La meva resposta a TIME


TIME magazine PERSON OF THE YEAR
Per a veure el video, cal fer clic abaix a la dreta, a sobre de TUBE. Si feu clic al mig, no serveix de res