EL MEU LOGO

EL MEU LOGO
a

diumenge, de març 20, 2022

LA SOMBRA DEL VIENTO, Carlos Ruiz Zafón.

 



Acabo de llegir aquesta gran novel.la de 575 pàgines, és a dir, gran en quantitat i gran perquè m'ha apassionat. Per llegir-la he deixat o minvat altres activitats per no deixar anar aquest llibre, que per raons òbvies, Déu n'hi do el que pesa.

És interessant que a més dels personatges que lògicament acompanyen al lector durant tota l'obra també hi ha un petit detall, una estilogràfica, que com tot personatge es manté des del principi fins al final.

A més cal dir que l'autor empra un lleguatge que podríem dir rebuscat, però que és perfecte per donar força a les paraules.


diumenge, de febrer 20, 2022

PANDORA, de Henry James.


 



L'editora d'aquest llibre ha tingut el noble propòsit de posar al mercat llibres en català a un preu força económic. Això sí, té un problema per a molta gent: la lletra és molt petita. La col.lecció és molt recomenable perquè tots els llibres són de grans firmes, però el possible lector, abans de comprar-lo ha de mirar la lletra si li va bé. Jo no he tingut problema, però una amiga meva no el pot llegir.

Sigui com sigui PANDORA és una història d'amor molt recomenable i manté l'interès des del principi fins la darrera pàgina.

dimarts, de febrer 15, 2022

NO DIGUIS RES, de Patrick Radden Keefe.


 

La Casa del Llibre presenta el llibre amb aquestes paraules: 

"El desembre del 1972, a Belfast, uns homes amb passamuntanyes es van emportar Jean McConville de casa seva. No la van tornar a veure. Tenia trenta-vuit anys i era mare de deu fills. Aquest és només un dels molts episodis ocorreguts durant el conflicte que es coneix com els Troubles. Aquest llibre sobre el conflicte nord-irlandès i les seves repercussions utilitza el cas McConville com a punt de partida per mostrar una societat devastada. La violència brutal no només va deixar marca en persones com els fills de McConville, sinó també en membres de l’IRA ressentits per una pau que estava lluny d’aconseguir una Irlanda unida, i els va obligar a plantejar-se si les morts que havien provocat no eren sinó mers assassinats."

Ara que tot són flors i violes arran de l'aniversari a la reina d'Anglaterra ens oblidem que els disturbis o Troubles tenien com a màxima responsable el cap d'Estat que va enviar l'exèrcit a pacificar Irlanda del Nord perquè la policia local estava massa al costat dels unionistes o protestants. El poble republicà va rebre l'exèrcit amb aplaudiments, però no van durar gaire perquè aviat es va veure que l'exèrcit va fer el mateix.

Cal afegir que la reina Elisabet II d'Anglaterra va donar la mà per primera vegada a l'excomandant de l'Exèrcit Republicà Irlandès (IRA, per les seves sigles en anglès) el 27.6.2012 a Martin McGuiness. Tard.

Un llibre objectiu des del punt de vista històric o polític i, a més a més, està escrit d'una manera tan bella que es llegeix com una novel.la. Una meravella de llibre.

dilluns, de gener 31, 2022

UN HOME A LES FOSQUES, Paul Auster.


 

No hi ha dubte de què Paul Auster és un dels grans escriptors a nivell mundial i té una gran capacitat creativa de situacions no ja impensables, sinó impossibles, però amb el seu art les fa versemblants.

dilluns, de gener 10, 2022

LA VERGÜERNZA i EL ACONTECIMIENTO, de Annie Ernaux



 

A la Wikipedia llegim: "Annie Ernaux (Lillebone 1940) professora i escriptora francesa, amb una obra essencialment autobiogràfica i amb un fort contingut sociològic. Premi Marguerite-Yourcenar de 2017 pel conjunt de la seva obra.


Els seus llibres són de tant poques pàgines que per a què semblin llibres de debò està imprès amb lletres força grosses per a què un no tingui la sensació de què no és una llibreta. Això no treu que la seva obra en general és força interessant perquè pinta realitats de la vida i de la vida urbana amb molt de realisme. És un gran coneixedora de la societat en què viu.

No sóc un entusiasta de la seva però invito a llegir com a mínim un d'aquests dos llibres. Cal dir que domina els temes durs, com, per exemple, l'avortament d'una noia.

divendres, de desembre 17, 2021

LA IDENTITAT DE LA FRONTERA PIRINENCA, d'Òscar Jané Checa.


 


Llibre molt interessant sobre les relacions dels catalans d'Espanya i els francesos, però malgrat que la portada està en català hi ha moltes pagines en francès en un temps que l'editorial sap que ara el francès no és la primera llengua estrangera. Això vol dir que no m'he pogut fer prou càrrrec del contingut.

dimecres, d’octubre 21, 2020

MOLTES GRÀCIES INFERMERA‼️

 Fa un pocs dies he passat una hora escassa al quiròfon -la segona vegada a la vida que m’operaven- com estava anestessiat no recordo res d’questa hora. El més dur va ser després, però sort del tracta humà de totes les infermeres no solament no em puc queixar, ans tot el contrari. Com passa en totes les coses subjectes al què en diem el factor humà, que moltes vegades i apareix una persona que d’alguna manera, potser injusta, fa ombra a les altres perquè s’hi ha destacat.


Abans de tornar a parla d’aquesta persona no em puc estar de fer un mica de història, no pas exhaustiva, de l’ofici de d’inferemera. A més a més aquesta història és present també a la meva vida.



No hi ha dubte que la infermera més important de la història va ser l’anglesa Florence Nightingale, de família rica. Es va fer infermera responent a una crida divina a dedicar la seva vida al servei dels altres. Ella va fer grans reformes al sistema sanitari britànic i va anar a la Guerra de Crimea com infermera. El 1860 va fundar el primer programa oficial de formació d’infermeres i rebé màxims honors de la Reina Victòria. 


De la Viquipèdia transcric: “Durant el segle xix, el servei de les germanes es donà a l'Hospital de la Santa Creu, a l'Institut Mental de la Santa Creu (Sant Andreu de Palomar) i l'Hospital de Sant Llàtzer o leproseria. Depenia directament i exclusivament de la junta de l'administració d'aquests centres, En 1927, la pia associació va demanar a la Santa Seu la seva conversió en congregació religiosa, procés que inicià la superiora Teresa Albà i Busquets (1927-1936). (Veure la primera fotografia en blanc i negre). 

El 16 de juliol de 1927 es constituí la Congregació de Germanes Hospitalàries de la Santa Creu, congregació de vots simples.


Durant la Guerra d’Espanya, el 1938 el personal religiós de l’Hospital del Sant Pau fou subsituït per personal laic d’ambdós sexes a tots els nivels de l’organització. (Veure segona foto en blanc i negre). 




La meva opinió és que fer-se monja no deixava de ser una mena de feminisme perquè a les dones, els estranyava un món en el que els homes manaven massa i malament. En aquest sentit hi ha un clar feminisme en l’obra de Nightingale com escriptora.


La meva primera operació va ser als sis anys. Recordo perfectament que em venia a veure com infermera una monja, vestida de negra, era la principal de la clínica, que no sé perquè em queia malament. També em visitava una altra monja que anava de blanc i em feia pessigolles, aquesta em queia molt bé. D’una manera desdibuixada recordo les dues.


La infermera de la segona operació només entrar a l’habitació em tocava un cama, encara que pel mig hi hagués la flaçada i m’acaronava el clatell amb guants amb una mirada  inexpressiva a causa de la maleïda mascareta (Covid-19). 



El contacte físic no és altra cosa que donar humanitat, com l’abraçada o el petó. És clar que podem dir-li amor! És evident que hi ha diferents formes d’amor. L’amor eròtic, com diu Erich Fromm, és condicionat l’amor matern és incondicionat, però també va dir “L’amor no és essencialment una relació amb una persona específica; és un actitud, una orientació del caràcter que determina el tipus de relació d’una persona amb el món com totalitat, no com un objecte amorós.” Les dues dones, una monja, una infermera, de segles diferents, donen amor a canvi de no res.


Segur que aquella no sabia res de feminisme i la jove d’ara domina el tema, però les dues m’han donat amor. De fet aquest amor no és quelcom personal, com diu Fromm, jo no he estat en cap dels dos casos la “persona específica”.




Les fotos aquí posades no són de la clínica d’on m’he operat, sinó de l’Hospital de Sant Pau, ric en història i arts visuals. La imatge de l’àngel amb la creu és significativa perquè  com hem vist el cristianisme i la seva doctrina de la caritat ha fet que moltes monges s’hagin lliurat al servei dels altres, com Florence Nightingale, per altra banda, encara avui, en el llenguatge col.loquial, per dir que una persona és molt bona l’associem a un àngel. Sí, la monja que em feia pessigolles i la infermera que m’acariciava el clatell amb guants han estat per mi uns àngels.


dissabte, de setembre 07, 2019

CASA DE NINES 20 anys després, de Lucas Hnath



Teatre Romea

Autor: Lucas Hnath
A partir del clàssic de Henrik Ibsen
Traducció: Helena Tornero
Direcció: Sílvia Munt
Interpretació: Emma Vilarasau, Ramon Madaula, Isabel Rocatti i Júlia Truyol
Escenografia: Enric Planas



Sinòpsi

En l'escena final de l'obra mestra d'Ibsen del 1879, Nora Helmer pren la sorprenent decisió de tancar la porta a la seva vida anterior: deixar el marit i fills, i començar una vida en solitari. A Casa de nines, 20 anys després han passat 20 anys des que la Nora va marxar de casa. Ara, algú pica sobre aquella mateixa porta. La Nora ha tornat. Però per què? I què pot significar per als que va deixar enrere?


Nora Helmer i la dida (Isabel Rocatti), la que va aixecar els fills de Nora

Vaig veure per primera vegada CASA DE NINES, de Henrik Ibsen, pel 1972 al teatre que hi ha a Piccadilly Circus, a Londres. Com no en sabia res d'aquest obra, quan vaig sortir del teatre estava com immers en un altre món. Va ser un impacte molt fort. Un impacte feminista, un món o un tema que no existia a la meva ment i que vaig haver d'anar enriquin a partir d'aquell dia. Vaig començar a entendre les coses.

La meva valoració

Com sap tothom que va al teatre l'esmentada CASA DE NINES és un clàssic del segle XX i no és normal que una obra que pretén ser la continuació d'un clàssic sol ser una desgràcia, com és el cas de la novel.la que pretenia ser la continuació de Allò que el vent s'endugué, però per sort aquesta obra és boníssima, ben interpretada, cosa que avui dia, afortunadament, és normal. I no solament pels actors consagrats com la Vilarasau i el Madaula, sinó que és una satisfacció veure noms que no havia vist mai i fer un treball magnífic, com són Isabel Rocatti i Júlia Truyol, que fan de dida i filla respectivament.

Des del meu punt de vista el que més em va agradar del conjunt de l'obra va ser Júlia Truyol, no només com actriu, sinó perquè em va entusiasmar el discurs que va fer, un discurs que és mèrit de l'autor, Lucas Hnath, però que pel seu contingut és el discurs que millor representa el moment històric que vivim. Els valors d'avui.

Nora Helmer i la seva filla (Júlia Truyol)
Resumint, goso dir que és un dels millors espectacles teatrals de la temporada, evidentment, de teatre de text, vaja, el de veritat. Si hi aneu, disfrutareu.


Nora Helmer i el seu marit, que va deixar fa 20 anys amb els seus filla i la dida
No dic res de Silvia Munt per un pur prejudici, que sense voler la ignoro. Quan era actriu no m'agradava gens i des que es dedica a la direcció m'agrada molt, per tant, em disculpo i l'aplaudeixo.

dilluns, de setembre 02, 2019

Teatre Liceu, IBSTAGE GALES. Director: Leo Sorribes


Aquest diumenge passat, primer de setembre, vaig anar al Liceu per a veure el ballet que l'escola de ballet que gestiona Leo Sorribes ens porta a Barcelona. Nosaltres, els catalans, que a vegades presumim i de vegades menyspreem, no les tenia totes. 

L'espectacle va començar amb RAYMONDA, coreografia de Petipa, música de Glazunov i l'equip de ballet de l'escola. És obligat assenyalar que la interpretació dels joves estudiants va ser prou digne, cosa que és d'agrair i que no desmereixia el conjunt del que vindria després, tot assenylant que aquesta va ser l'únic espectacle fet pels alumnes i que la resta ja van ser ballarins de categoria internacional.

En aquest sentit, em permeto posar a continuació l'article de Maricel Chavarria que surt avui a La Vanguardia.

A veure-les volar en el món del ballet




Hi ha un públic entès i amant del ballet que espera l’estiu per prendre-li el pols a aquest art a la gala que té lloc al Gran Teatre del Liceu. És un públic que, cada cop més, quan es troba davant artistes de primer ordre, es torna boig i necessita desfogar-se i ovacionar-los a crits quan superen de llarg les expectatives.

Qui mana avui dia a l’olimp del ballet? Qui despunta? Qui és l’exponent d’aquest o l’altre estil? Quin jove astronauta esquiva amb elegància i serenitat les lleis de la física?

Fa una dècada que les gales IBStage donen l’oportunitat al públic barceloní d’obtenir algunes respostes a aquestes preguntes, que d’altra banda serien d’obligat compliment en un Estat de dret del ballet. Un Estat on no pogués ser tingut impunement per un art tronat i circense.

La prova que no ho és pas es troba a les grans cases d’òpera d’aquest planeta –si més no les que van decidir tenir escola i companyia pròpia–, teatres que mantenen el llustre i la màgia al més alt nivell i se superen any rere any. I val a dir que en aquesta 10a edició de les gales IBStage que es va celebrar aquest cap de setmana, al teatre de la Rambla, es va poder gaudir d’uns contrastos estilístics exquisits.

A saber: d’una banda, la correcció, polidesa i delicadesa d’un Royal Ballet londinenc representat pel seu màxim exponent femení –la gran Marianela Núñez–, i de l’altra, l’expressivitat i l’elegància del Mariinski de què va fer gala aquest astre astronauta neptunià anomenat Kimin Kim, el volador serè, un coreà format a l’escola russa. Un noi que fa 12 anys que alimenta aquesta alquímia amb un professor rus... d’ascendència coreana.

Veure Núñez i Kim formant parella en joies del repertori, com els pas de deux de Giselle (Jules Perrot i Jean Coralli) i El corsari (Marius Petipa), va ser com sentir-se part de la història, com potser es va sentir al seu dia el públic de l’època que Rudolf Nuréiev va allargar la carrera de Margot Fonteyn. Esclar que l’argentina Marianela, que als 36 anys domina els tempos de cada gest com una deessa, i el somiador Kimin, de 26, capaç de creuar l’escenari del Liceu d’un sol salt, es troben a anys llum d’aquells mites en qüestió de tècnica. Perquè, lluny de ser un art de museu, el ballet evoluciona i renova la capacitat de sorprendre.

Dit això, aquesta vegada IBStage va saber administrar la presència d’alumnes a la gala, que van ballar només uns minuts de Raimonda a tall d’obertura. Ja es va dir fa un any en aquestes mateixes pàgines: si es ven una gala d’estrelles al Liceu, no es pot fer passar bou per bèstia grossa permetent que els estudiants copin la meitat del xou.

De la resta de la gala caldria destacar la impressionant Oksana Skorik, a qui ja es va veure en una edició anterior en Scheherazade . Aquesta vegada va canviar la dolorosa sensualitat –no s’ha d’oblidar que es va formar a la dura escola de Perm– per la passió de La mort del cigne, de Michael Fokine, en què va convertir les seves línies extremes en fràgils extremitats, ferides i tremoloses fins a l’última ungla. El Mariinski té en Oksana una assegurança a tot risc, com es va poder comprovar en el límpid Gran pas classique de Victor Gsovski, que va ballar amb l’elegant Philippe Stepin.

I com correspon a una gala conseqüent, es va donar l’oportunitat a l’emergent Maria Khoreva, per a qui el Mariinski ha apostat amb només 19 anys. Va ballar el rutilant pas a dos de Don Quixot, jove i àmpliament preparada, tot i que amb l’excel·lència per assentar. El seu partenaire va ser el nord-americà Julian McKay, estrella del Mikhàilovski –recorda amb agraïment l’etapa de Nacho Duato– que, potser inspirant-se en Kimin, va mostrar una gran facilitat i joia de viure en els salts i els girs. McKay es va sumar també a Anastasia Limenko, la reina dels fuetée, en un altre Petipa, Esmeralda.

Don Quixot, Esmeralda i El corsari estan tallats pel mateix patró i podrien resultar redundants a la gala, si no fos perquè aquí es ve a veure brillar en les peces més exigents. Això és un mostrari del bo i millor.
I cal dir que van encaixar molt bé en el programa la parella flamenca Sergio Bernal i Miriam Mendoza, que va desfermar passions amb El último encuentro de Ricardo Cué. Va quedar més disruptiva la peça #NoMe de Duato, interpretada per Luisa María Arias. I pel que fa al Ballet de Catalunya que impulsen els mateixos Leo Sorribes i Elías García, responsables d’aquestes gales, va fer la seva aparició amb sengles tastets de Beethoven. Lorenzo Misuri va traçar moviments en cascada amb la 5a Simfonia i Leo Sorribes va fer una interessant lectura del tercer moviment de la 7a, obeint en l’estructural al seu classicisme i en el tarannà al seu romanticisme. Ben fet. A veure com continua.

Marianela Núñez
Kim Kimin

diumenge, de setembre 01, 2019

MACEDÒNIA DEL NORD

 Entre els dies onze i dotze de juliol vàrem fer una escapada per Macedònia del Nord


Una bona dona d'Ohrid
Vevcani
Església d'Ohrid

Monestir d'Ohrid

Llac d'Ohrid





Llac d'Oherid, Parc Nacional


Home al Monestir de Naüm
Monestir de Sant Naüm


Centre d'Ohrid

Dolça dona d'Ohrid