EL MEU LOGO

EL MEU LOGO
a

dissabte, de gener 28, 2006

Fa 31 anys a THE GUARDIAN WEEKLY





El setmanari de Manchester, Anglaterra, THE GUARDIAN WEEKLY, del grup del diari THE GUARDIAN, em va publicar fa trenta un anys aquesta carta que vaig enviar amb el pseudònim Jaume Compte i l'adreça que hi figura, que no era certa.Com es pot apreciar, va ser escrita quan encara vivia Francisco Franco

divendres, de gener 27, 2006

"Misteriós assassinat a Manhattan", de Woody Allen


Si Antoni Miralda va voler casar el monument a Colom i l'estàtua de la llibertat ja fa uns anys, si hi hagut una complicitat entre el públic cinèfil de Barcelona i l'obra de Woody Allen fins al punt que ja només falten cartes d'amor amb la promesa de què Barcelona sigui plató per a una pel.lícula d'aquest novaiorquès que cumpleix allò de què al pot petit hi ha la bona confitura. Doncs després de tot això a l'escena barcelonina hi ha una obra de teatre amb text de Woody Allen.

Gràcies a què és un text magnífic Elisenda Roca, que s'estrena en direcció, no ho ha tingut massa difícil i l'bra resulta indubtablement divertida. La Montse Guallar se la presenta com la diva, però a parer meu qui broda millor el seu paper és Pep Ferrer, que per entendre'ns representa el paper que va fer Woody Allen, com diu el propi Pep Ferrer: M'ha tocat assumir la llufa d'interpretar un paper que el Woody va pensar per a ell. Mentre que la Montse Guallar fa, per encàrrec de la directora, una sobreactuació, com aquest tic d'aixecar una cama cap enrere per donar un aire de persona dinàmica, nerviosa o el que vulgui. Més convincent és la teatralitat de Maria Lanau

En el programa de mà Elisenda Roca ens diu: Prepareu-vos per viure i riure una comèdia que és tot un homenatge al gènere negre, amb les seves intrigues i tensions, amb un ritme vertiginós i amb un sentit de l'humor desfermat

Evidentment els del públic hem rigut com ja he dit, però el ritme no és tan vertiginós com el de la pel.lícula, però no podem esperar que Woody Allen vingui a fer les correcions oportunes.

dijous, de gener 26, 2006

Una jornada particular










Avui he matinat i sempre que es matina que no sigui per obligació. és per alguna cosa que val la pena. Gràcies a la Margarita, la peixatera a la qui compro el peix a la seva parada del Mercat del Ninot. he visitat el Mercat del Peix de MERCABARNA.

Pel tracta que he vist que rep la Margarita per part dels comerciants no em queda cap dubte que és la millor peixatera de Barcelona i part de l'estranger.

No solament l'he vista tria caixa a caixa, sinó que a vegades ha agafat llagostins d'una caixa per posar-los a una altra, que és la que s'ha quedat. Com també s'ha entretingut amb uns popets a triar els que tenien sorra dels que no.

A una barraca que venen lluç, per exemple, d'Àfrica del Sud ella no els compra res, però m'ha comentat que aquest lluç té un bon aspecte i enganya, per la qual cosa se'l pot trobar o menjar en llocs que tenen bona reputació, siguin peixateries o restaurants.

Evidentment que en aquest mercat hi ha molt peix procedent de llocs llunyans del planeta, però sort en tenim d'això perquè en cas contrari el peix d'aquí tindria uns preus abismals, com passa amb tot. També, com passa amb tot, a l'ambient es nota la coincidència de pensament amb molts negociants que els fills ja no volen fer aquesta feina. Això de matinar no agrada i aquestes feines seran fetes per gent de fora que no tindrà tan ofici perquè no hi ha cap dubte que la millor manera de dominar un ofici és que sigui d'herència, per descomptat que això és una generalització, però no treu quan un menestral es jubila tots perdem una mica.

Com aquest peix que ve de Tanzània o Uganda fet a filets i que a vegades es diu que és mero.
1.- Vista general del mercat
2.- Al bar del mercat
3.- Peix a la bàscula
4.- Una magnífica llagosta a la bàscula
5.- Sardines de Vilanova
6.- Gambes de Palamós
7.- Quatre besucs d'aqui (un ja és meu)
8.- Filets de perca d'Uganda

dimarts, de gener 24, 2006

"El tiempo que queda", de François Ozon




Títol original: Le temps qui reste. Direcció: François Ozon.· Guió: François Ozon.· Intérprets: Melvil Poupaud, Jeanne Moreau, Valeria Bruni Tedeschi, Daniel Duval, Marie Rivière.· Producción: Marc Missonnier, Olivier Delbosc.· Any: 2005.· Gèneere: Drama.

Encara que se la defineixi com drama, es tracta d'una veritable tragèdia des del principi fins al final i no hi ha cap concessió a l'alegria.

Romain (Melvil Poupaud) és un fotògraf professional de 30 anys que està al zènit de la seva carrera, un veritable triomfador a la seva professió, però va al metge i li diu que té el cancer i viurà uns pocs mesos, que fent un teràpia té menys del cinc per cent de possibilitat de sobreviure.

A partir d'aquest moment viu intensament i s'esforça a enganxar-se al màxim amb les coses de la vida. Es dedica a recórrer paissatges que tenen per ell una especial significació, com els de la infància junt amb la seva germana, amb la que ara no s'hi enté, però que intenta salvar al darrer moment.

Així intenta, mitjançant la fotografia, immortalitzar els que en aquell moment més estima, com la seva germana Sophie (Louise-Anne Hippeau) i a qui més estima és a Laura, l'àvia (Jeanne Moreau) i el seu amant Sasha (Christian Sengewald). Mentre, s'ha pres unes vacances i ha abandonat el glamour de la seva feina de fotògraf.

La particularitat de la pel.lícula o del personatge és que malgrat la seva qualitat d'homosexual, la malaltia és el càncer i no el SIDA com seria de suposar, no solament per l'espectador, sinó també per alguns personatges, aquest aspecte el fa més com un semblant i que l'espectador no pugui dir que això no va per ell.

Així doncs és una pel.lícula trista, però positiva perquè fa enfrontar l'home a la mort, al cos, que sempre tenim oblidat si no s'encarrega la malaltia d'adonar-nos que som corporals. En aquest sentit vull remarcar una de les escenes que a mi més em va commoure, tot i que pot passar desapercebuda.

De nit, ell sol a casa, amb calçotets vomita sang a la tassa del lavabo. T'adones de la nostra petitesa, de la nostra vulnerabilitat i, evidentment, l'horror de la malaltia que veus que acabarà amb tu.

Evidentment no hi ha cap concessió al sentimentalisme i adopta un paper antipàtic envers els altres, però no vol pas dir deshumanitzat, ans al contrari.

Melvil Poupaud fa un paperàs i que no sorprèn que digui que Jeanne Moreau tocal el cel amb la seva interpretació, que degut al paper que fa li afegeix humanitat.

Els qui facin el propòsit de veure aquesta pel.lícula el recomano que parin atenció amb una escena de quan Romain era nen amb un cunill a la mà i el que li diu son pare. Que la tingui en compte quan la pel.lícula arribi al final.

En el 50è Festival de Valladolid va aconseguir la Espiga de Plata i Melvil Poupaud el Premi al Millor Actor i és que es va valorar d'una manera molt especial el difícil paper que va fer aquest actor, el qual durant el rodatge va perdre cronològicament 10 quilos a fi i efecte la malaltia que patia fos visible en el seu cos.

A la primera foto Melvil Poupaud i a la segona amb Jeanne Moreau

dilluns, de gener 23, 2006

"CACHÉ (Escondido)", de Michael Haneke



Dirección i guió: Michael Haneke. Gènere: Thriller.Interpretació: Daniel Auteuil (Georges), Juliette Binoche (Anne), Maurice Bénichou (Majid), Annie Girardot (Mare de Georges), Lester Makedonsky (Pierrot), Bernard Le Coq (Editor), Walid Afkir (Fill de Majid), Daniel Duval (Pierre), Nathalie Richard (Mathilde), Denis Podalydès (Yvon), Aissa Maiga (Chantal).

Georges és un comentarista de llibres a la televisió, una mena de Bernard Pivot i la seva dona Anne és una dona també molt ocupada en una editorial. Ell comença a rebre cintes de video fetes davant de casa seva enviades per un anònim i amb un missatge estrany. Georges comença a sospitar d'una antiga coneixensa i el matrimoni té por, però ell no és clar envers la dona.

El mèrit d'aquesta pel.lícula de Haneke és que sap crear un clima inquietant, com ja va fer amb Código desconocido amb la Binoche, així a poc a poc van sortint els dimonis que portem dintre, com una entremaliadura de Georges quan era un nen, però de gravíssimes conseqüències.

I és aquest sentiment de culpabilitat de Georges el que domina bona part de la pel.lícula, sobre la culpabilitat el mateix Haneke diu: La culpabilitat és un invent judeo-cristià en el qual la nostra cultura hi està immers. No puc veure el món sota un altre prisma. Tanmateix, la culpabilitat és un problema filosòfic, i no pretenc resoldre'l, només parlo del problema.

No us la perdeu. Especialment aquells que va sortir defraudats de la pel.lícula La veuve de Saint-Pierre (2000) que està interpretada també per Binoche i Auteil, però és dolenta, mentre que ara els dos col.laboren en un molt bona pel.lícula.

Val a dir que sóc un admirador de Juliette Binoche des que la vaig veure a La insoportable levedad del ser (1987) i que des d'aleshores més o menys li he seguit la pista. Pel que fa a Daniel Auteuil va fer un paper carismàtic a Salir del armario (2000).

Per si no ho he dit tot, en el Festival de Cine de Berlín aquesta pel.lícula ha guanyat com
Millor Pel.lícula, Millor Director, Millor Actor Auteuil i el Premi de la Crítica (FIPRESCI)

diumenge, de gener 22, 2006

V.O.S., de Carol López


Acabo de veure al Teatre Joventut, de L’Hospitalet, l’obra teatral V.O.S. (VERSIÓ ORIGINAL SUBTITULADA), de Carol López. Dirigida per Carol López. Intrpretada per Paul Berrondo, Vicenta Ndongo, Elena Fortuny i Andrés Herrera, d’esquerra a dreta segons la foto.

El programa del teatre diu: La proposta de Carol López és una nova peça de creació centrada en les relacions personals, circumscrita en un joc de quatre rols. Un treball sobre la subjectivitat. Una història d’amor, amistat... coses clàssiques, en fin, la vida de cada dia.

A parer meu és un peça divertida i farcida de bons gags sobre el matrimoni i la paternitat, el diàleg doncs resulta convincent, però tot i que la recomano, no puc pas dir que sigui una gran obra. Resulta un punt fluix tirar mà d’una mena de jo que jo havia fet per les vacances dels vuitanta en què un fa un moviment o una frase i els altres han d’endevinar la pel.lícula que es tracta

dissabte, de gener 21, 2006

"Maria Bethânia: Música è perfume"







"Maria Bethânia: Música è perfume", documental dirigit per Georges Gachot. Intervenen: Maria Bethânia, Nana Caymmi, Miucha, Chicho Buarque, Caetano Veloso, Gilberto Gil.
El film ens submeregeix en l'univers de la música brasilera guiats de la mà de Maria Bethânia, la cantant més cèlebre del pais. Una icona de la contra-cultura abans de convertir-se en reina de les balades romàntiques.

És indiscutiblement una pel.lícula imprescindible per a aquelles persones que estimen la música d'aquest gran pais que és Brasil. Crec fermament que la música brasilera no solament és el millor passaport, com també podríem dir que és el més important patrimoni cultural intangible que Brasil aporta a la humanitat, encara que no ho hagi declarat la UNESCO. I és que la música brasilera és la més humana de totes, no n'hi ha cap que sigui tan consistent en musicalitat i poesia.

Una vegada vaig sentir per la ràdio a la Vanessa Redgrave dir que singing is when speaking is not enough doncs això ho assoleix la música brasilera, no en una canço, dos o tres, sinó en centenars.

És doncs una pel.lícula entranyable per l'espectador que estima la cançó brasilera i ho és per la tendresa en què és acompanyada ja sigui pel seu germà, la seva mare, col.laboradors o companys.

Com un exemple de les cançons que canta en aquesta pel.lícula poso aquí una que no coneixia

Estrela do Mar
(Marino Pinto e Paulo Soledade)

Um pequenino grão de areia
Que era um eterno sonhador
Olhando o céu viu uma estrela
Imaginou coisas de amor
Passaram anos, muitos anos
Ela no céu, ele no mar
Dizem que nunca o pobrezinho
Pode com ela se encontrar
Se houve ou se não houve
Alguma coisa entre eles dois
Ninguém soube até hoje explicar
O que há de verdade
É que depois, muito depois
Apareceu a estrela do mar

diumenge, de gener 15, 2006

Jim Jarmusch, director de cinema





Tinc certa prevenció de veure una pel.lícula feta als E.U.A., però això no m'impedeix reconéixer que d'allà en venen de molt bones, només cal estar a l'aguait per no caure en aquelles que tenen més publicitat; mentre que hi ha altres que passen desapercebudes i són molt bones.

Un dels directors de cinema nordamericans que cal seguir la pista és Jim Jarmusch, que ha estudiat filmació a la Universitat de Columbia i a la Cinematheque Francaise in Paris.

Com no sóc un cinèfil no puc pas dir que he vist tota la seva filmografia, però després d'haver vist avui d'ell Broken Flowers m'he adonat que ja n'havia vist unes poques més d'ell i totes prou interessants. Com són Mistery Train, Night on Earth i Coffee and Cigarrettes.

Mistery Train la tinc força oblidada, però Night on Earth la vaig trobar molt bona i del poc que recordo el tema central ja era la comunicació o, més ben dit, la seva manca. Tenia la peculiaritat que tot eren escenes de nit. Una d'elles protagonitzada per la Winona Ryder fent un paper molt al seu estil, dona de món.

Amb totes les diferències, considero que les dues darreres, és a dir, Coffee and Cigarrettes i Broken Flowers s'assemblen força.

S'assemblen en el sentit que els diàlegs són pràcticament sempre entre dues persones. La primera, Coffee and Cigarrettes, té la particularitat, però, que els personatges surten amb el seu nom real, com Iggy Pop, Tom Waits, Cate Blanchet, Alfred Molina, Bill Murray i altres, que és en blanc i negre; els personatges, dos i alguna vegada tres, enraonen en una taula tot prenent un cafè i fumant cigarretes i mostrant les petites misèries humanes, enveja, cobdícia, menyspreu. Es tracta d'una pel.lícula en que cada diàleg no té cap relació amb els altres, o sigui que podríem dir que és un conjunt de curts en els que, per descomptat, hi ha molt bona música perquè no hi manca el segell del diàleg dels dos primers que són músics, però té també molt mala llet.

Per altra banda, Broken Flowers és més pel.lícula i per això és la primera pel.lícula de Jim Jamusch que és un èxit amb el millor sentit i té el Grand Prix de Cannes. En aquesta hi tenim també a Bill Murray, que ha guanyat fama pel seu paper de Lost in translation, i també apareixen actrius com Sharon Stone i Jessica Lange

Don Johnston (Bill Murray) és un solter empedernit perquè no sap ser cap altra cosa, però resulta que hi ha una amant que l'acaba de deixar i mentre posa la cara que té de pomes agres rep una misteriosa lletra d'una antiga amant informant-li que té un fill de 19 anys i que pot ser que el visiti, empès pel seu veí i no pel seu sentit de paternitat es dedica a visitar les seves ex-amants. A totes les lliura un ram de flors i una que és morta, també li deixe un ram de flors a la seva tomba.

És doncs visitant aquestes antigues amigues com va sortint les coses, les coses que no funcionen i és que quan es viatge envers el passat les coses no van. Quan el personatge esdevé més autèntic és quan pitjor va la cosa, quan li sembla que parla amb el qui creus que és el seu fill de veritat.

M'ha agradat força i la recomano, però, com passa a l'anterior, Coffee and Cigarrettes, no es tracta de veure efectes especials, trets, sexe o acció. O sigui que per alguns és una peli avorrida.

Jim Jamusch és el de la primera fotografia

dimecres, de gener 11, 2006

"Manuale d'amore", de Giovanni Veronesi


Direcció: Giovanni Veronesi. Intérprets: Margherita Buy, Sergio Rubini, Jasmine Trinca, Carlo Verdone, Silvio Muccino, Luciana Littizzetto, Rodolfo Corsato, Dino Abbrescia, Dario Bandiera, Luis Molteni, Anita Caprioli

No és precisament una pel.lícula intel.lectual, però no és una americanada, es tracta d'una film que es pot considerar que segueix el millor de la tradició del cinema còmic italià. I ho fa en una pel.lícula sobre les quatre fases d'aquest sentiment universal que en diem l'amor. La pel.lícula ja ha rebut dotze candidatures dels Premis David Donatello de l'Acadèmia de Cine d'Itàlia.

L'ENAMORAMENT:
Tommaso (Silvio Muccino) s' enamora de Giulia (Jasmine Trinca), però ella no li fa cas.
LA CRISI: Més complicat és el matrimoni de Marco (Sergio Rubini) i Barbara (Margherita Buy),
LA TRAICIÓ:
o el de l'enganyada Ornella (Luciana Littizzetto).
L'ABANDONAMENT: Un pobre metge (Carlo Verdone) també patirà d'amors.

Una pel.lícula que garanteix una bona estona al cinema i entenc per una bona estona, una estona ben divertida i amb un humor que ja el voldríem pel cinema del país.

"El Jardinero fiel", de Fernando Meirelles


Direcció: Fernando Meirelles.País: Rege Unit. Any: 2005. Drama, thriller.Interpretació: Ralph Fiennes (Justin Quayle), Rachel Weisz (Tessa Quayle), Danny Huston (Sandy Woodrow), Bill Nighy (Sir Bernard Pellegrin), Pete Postlethwaite (Lorbeer), Bernard Otieno Oduor (Jomo), Donald Sumpter (Tim Donohue).Guión: Jeffrey Caine; basado en la novela de John Le Carré.

Pel.lícula basada en la novel.la The constant gardener de John Le Carrer, que la podem llegir en català amb el títol El jardiner constant, Edicions 62, Barcelona, 2001.

Encara que és ficció l'expectador surt amb la idea que alguna cosa podria hi ha al Regne Unit quan unes empreses farmacèutiques britàniques a Kènia tenen cobertura legal i no legal per fer el que els sembla pel bé dels accionistes i en detriment de la població de país "ocupat" perquè del que es tracta és de vendre medecines caducades o fer experiments.

Evidentment, com és cine, that's entertainment, hi ha els ingredients imprescindibles, thriller, drama i amor. Per això la parella de l'espia bo, el jardiner, té problemes greus que ell ha de resoldre.