EL MEU LOGO

EL MEU LOGO
a

dijous, de juliol 13, 2006

Fa avui 29 anys a l'AVUI






Sota el títol HOMOSEXUALS I MARXISME el diari AVUI em va publicar aquest article. Val a dir que va ser el primer article meu aparegut a la premsa, després se'm publicarien uns pocs més a l'AVUI i altres diaris. Quan l'AVUI em vapublicar aquest article ja havien aparegut moltes cartes al director.

Evidentment avui no diria el mateix, tant per raons objectives generals com la meva opinió respecte a certes coses; tanmateix, l'essencial segueix vàlid.

dimecres, de juliol 12, 2006

Marilyn Monroe



El dia 5 Agost 2005 vaig fer una entrada molt personal dedicada a Marilyn Monroe perquè aquell dia feia anys que va morir.

Com el proper 5 Agost l'Herald de l'Eixampla estarà tancat i al Palau Robert hi ha una interessant exposició dedicada a Marilyn, m'ha semblat oportú dedicar-li aquestes línies en recordança perquè Marilyn Monroe, com totes les persones que ens han deixat abans d'hora, la recordem amb tota la seva bellesa malgrat que si visqués tindria vuitanta anys.

Aquesta modesta entrada no té altre propòsit que retre homenatge a Marilyn i animar a anar-la a veure al Palau Robert, que se l'hi ha dedicat un muntatge digníssim.

Si us plau, cliqueu aquí i aquí

dilluns, de juliol 10, 2006

"La sabiduría oriental", de Víctor García


Acabo de llegir LA SABIDURÍA ORIENTAL: El Hinduismo. El Budismo. Confucio y el Confucianismo. Lao Tsé y el Taoismo, de Víctor García. Editorial Cincel, Madrid 1985. 199 pàgines.

Si ens atenem els temes que toca i el nombre de pàgines del llibre, es pot endevinar que fa una fàcil repassada de tot això per novells o que és un llibre dens i compacte, doncs està en el segon cas. És un llibre d'autor (com es diu ara en la nova cuina), però farcit de cites d'experts.

Intentant doncs resumir el llibre, de l'Hinduisme direm que es fonamenta en els Vedes, que és un conjunt de llibres sagrats i són els únics considerats d'inspiració divina, són text anteriors als 1500 anys abans de la nostra era, cosa que és una dada per a què altres religions revisin el que s'entén per un únic déu. Encara que l'hinduisme té també la seva crueltat perquè segons com hagi un viscut pot trobar-se en el cos d'un gos o un insecte, la qual cosa permetia al brahman anar amb amanaces tan traumatitzants com la d'anar a l'infern.

L'hinduisme no és una església en el nostre sentit, ni tampoc un dogma o un credo, fins al punt que d'acord amb el poeta sant Kabir, del s.XV, admet l'ateïsme. El que no és gaire conegut que hi hagut figures heterodoxes com Charwak per a qui la religió és un obstacle per al progrés de la humanitat, que la idea de déu és una engaltada.

Com se sap el xintoisme és la religió del Japó per excel.lència que és com una amalgama de Lao Tsé i Confuci. La cosa que més m'ha cridat l'atenció és que quan Mc. Arthur va obligar a Hiro Hito que declarés públicament que no era d'orígen diví, molts japonesos fanàtics es varen suicidar; com també que molts japonesos consideravan que la derrota del Japó era merescuda perquè no es va respectar la moral del buxido a l'atacar amb traidoria Pearl Harbour.

Buda, príncep de Sidharta, se'l situa pel 500 anys abans de la nostra era i va ser el cas típic de no ser profeta a la seva terra perquè tot i néixer a l'Índia, el budisme no va reeixir a lÍndia, però es va extendre per la Xina, on un branca, el Ch'an, va anar al Japó amb el nom de Zen., Ceilan, Birmania, Tailàndia, Cambotja, Indonèsia, i Corea.

Els ensenyaments de Buda estan a les sutres i després la Tripitaka. La sutra de més relleu és la de les Quatre Nobles Veritats i dins d'aquestes veritats cal esmentar la tercera en la que ens diu que quan s'atura el desig, s'atura el dolor perquè el desig és la causa del dolor. En el budisme, aquest transitar constant per la vida a través d'altres cosos és conegut com samsara i el budista cerca alliberar-se d'aquest traginar amb el Nirvana, que és l'ideal suprem.

El budisme té dues grans branques, el Theravada o Hinayana i Mahayana. La segona és la que ha inspirat més totes les arts. També ha donat lloc a dos més, el Tantra i el Ch'an o Zen.

Encara que nosaltres, quan diem que l'home és un animal polític ho atribuim a Aristòtil, el que primer va posar en pràctica aquest fet va ser Confuci. Per molts, el confucisme no és una religió, sinó un sinònim a humanisme, encara que ha tingut tractament de religió en alguna època. El confucisme és més aviat un conjunt de regles d'urbanitat, modals, protocol, etiqueta, rite. Confuci se'l considera contemporani de Buda, Lao Tsé, Herodoto, Pitàgores i Sòcrates.

Com per Confuci la forma és essencial, ell reclamava la humilitat i preferia dir M'han ensenyat, He sentit, enlloc de Jo sé. La vida de Confuci va ser un fracàs si considerem que la seva esperança era ensenyar als governants a governar, però no va ser reconegut fins després de mort, com Sòcrates (Plató), Buda (Both Gaya), Crist (Pau), que va tenir entre altres a Mencio.

Els ensenyaments de Confuci són humanisme en estat pur i així li va dir a Tsé Lú que Si no saps com servir els homes, com pots servir als déus? Encara més Si no saps el què és la vida, com pots saber el què és la mort? I de Confuci ens ve No fer els altres el que no vols que et facin a tu.

A Confuci li cap el mèrit de programar la vida, la moral i l'ensenyament del país més poblat del planeta per dos mil anys, Chung Kuo, l'Imperi del Mig, Xina. El complicat avui és valorar el que per una part semblava conservador perquèi defensava la figura del gentleman, com la descriu B. Russell quan ens parla de l'Atenes d'Aristòtil. Tanmateix, si ens diu que és l'home noble, kiunt tsé, el que està manat a governar, també, a través de Mencio, se'ns diu que el governant governa mentre el poble l'accepta, i l'empeny tan lluny la sobirania del tercer poder que arriba a reivindicar el magnicidi.

Si per Confuci la mesura de totes les coses és l'home, en Lao Tsé és la natura. Lao Tsé ens resulta desconcertant perquè ens diu que al construir una habitació es fan portes i finestres, però que la seva utilitat la trobem a la part immaterial, en conseqüència, el material usat és necessri, però és el buit el que crea el que ens és realment útil.

Com ja hem dit la secta budista Ch'an (Zen) té els seus orígens en el taoisme i és que per molts el budisme és com una forma particular del taoisme.

Potser l'aspecte més original del taoisme és el seu anarquisme. En el capítol LVII del Tao ens diu que A mesura que augmenta el nombre de lleis i decrets augmenta el nombre de lladres.

divendres, de juliol 07, 2006

"Teatro de los sentidos"


Ahir vaig veure al Centre de Cultura Contemporànea de Barcelona (CCCB) la peculiar obra Teatro de los sentidos. El eco de la sombra, l'autoria de la qual, segons el programa de mà, és del conjunt d'actors/investigadors, dirigits per Enrique Vargas. Intérprets/habitants: Pancho García, Arianna Marano, Marga Socias, Alekos, Claudio Frisk, Valentina Vargas, Patrizia Menichetti, Giovanna Pezullo, Gabriella Salvaterra, Nelson Jara, Stephen Laidet, Gabriel Hernández i Eva Pérez.

Encara que tota obra d'art es pretén única, singular, no hi ha cap dubte que aquesta ho assoleix plenament, amb tot el que això implica perquè no és una peça teatral en la que l'espectador contempla passivament com els altres actuen, treballen.

Aquí l'espectador, més ben dit el públic que ha passat per la taquilla, és el protagonista i, com a tal, és invitat a una experiència, alguns diuen sensual, però en el seu sentit més ampli perquè hi intervé el sentit de l'oïda, el tacte i sobretot el del olfacte.

Es juga també amb l'eco i l'ombra, l'ombra que sempre ens acompanya.

Així doncs els protagonistes passem per un laberit fosc, ple de flaires, ombres, bromes i, sobretot, màgia. No és la màgia del teatre, però és la màgia de la vida a on tot ens agafa per sorpresa, la sorpresa dels diferents descobriments que anem fent pel camí de la vida, pel laberint.

Val a dir que "El eco de la sombra", inspirat en "L’ombra", un conte d’Hans Christian Andersen, i amb referències al Faust de Goethe i l’Infern de Dante, la crítica danesa ha considerat aquest muntatge una obra mestra. La companyia ha rebut nombrosos premis, com el Premio MAX a les noves tendències escèniques (2005) i el Premi del públic i la crítica a Munich (2005).

Qui estigui obert a les coses noves que no se la perdi.

dimarts, de juliol 04, 2006

"Mao. La historia desconocida", de Chang i Halliday



Acabo de llegir MAO. LA HISTORIA DESCONOCIDA, de Jung Chang i Jon Halliday. Editat per Taurus, Madrid, 2006. 1029 pàgines.

Si partim del fet que Mao Zedong ocupa un lloc important del segle XX perquè té el discutible honor de seure ara al costat de Stalin, Hitler, i Pol Pot entre altres; i fins i tot un blogaire s'ha sorprès que Wharhol l'immortalitzés. El cas és que molts occidentals vam ser enganyats i vam saber tard el que Mao Zedong, així podem posar l'exemple que Simone de Beauvoir va tornar de la Xina encantada de com es feien les coses en aquell gran país.

El fet és que quan la muralla Xina va quedar obsoleta el sistema xinès ha sapigut sempre mantenir-se aïllada de la resta del món de tal manera que era i és impossible influir-hi com de la mateixa manera el ha sortia i surt de la Xina ha passat i passa per un dens sedàs.

Evidentment el pes del maoïsme ha estat ridícul, especialment si sabem que els esforços van ser important, però tampoc era fàcil trobar persones disposades. Així d'acord amb aquest llibre una persona digne d'esment és Edgar Snow que va fer llargues estades a la Xina, amistat amb Mao i ha estat el màxim hagiògraf de Mao; tanmateix l'eficàcia de Snow ha estat molt baixa, per sort.

El que queda clar de la lectura del llibre és que ningú ha superat la criminalitat de Mao Zedong perquè a més dels crims directes cal afegir la fama que va sotmetre la pagesia, que és la major part de la població. La megalomania de Mao no tenia límit i es delia per convertir Xina amb una super-potència, per la qual cosa calia comprar armament i tecnologia, com era un país que no tenia indústria havia de pagar totes les importacions amb aliments, aliments que requisava a la pagesia a la força.

A Mao no li amoïnava gens entrar en guerra, ans al contrari, li encantava, encara que hagués estat nuclear, perquè el seu país tenia coixí, un coixí de 800 milions de xinesos, cosa que no tenien ni els americans ni els russos.

El que més impressiona de la vida política de Mao és que estigués al capdamunt d'un paíx, durant tants anys i sempre desconfiant de tothom perquè només tenia enemics, però va saber crear una xarxa de complicitats i desconfiances que li va funcionar fins al final. Així, les poques persones honestes que tenia a prop van acabar amb mort cruel.

Com cruel va ser la Revolució Cultural que de cultural no va tenir res, més aviat va ser contra la cultura, la història i l'art de la Xina i tota la població que havia cregut amb el comunisme perquè si una cosa resta clara és que Mao no va tenir mai ideals, sinó va ser un gran manipulador de la gent.

Com potser més d'un sap aquest llibre està molt criticat, així alguns l'han deixat força malament (Rafael Poch a La Vanguardia) altres al contrari, força bé (Alfons Quintà a Diari Mataró), mentre que d'altres el comenten sense ànim crític (El País)

Quan vaig comprar el llibre ja era coneixedor de la dura crítica publicada a La Vanguardia però malgrat tot vaig decidir llegir-lo perquè de Jung Chan ja havia llegit Cisnes salvajes, que em va agradar força, com es pot veure a la meva entrada al bloc del 5 de Novembre. De tota manera, encara que tingui mancances de rigor, crec que si Mao és responsable de la mort de setanta milions o menys, no arregla les coses perquè en qualsevol cas ningú no nega que la seva xifra estigui molt per sobre de Stalin o Hitler.

diumenge, de juliol 02, 2006

Vilanova i la Geltrú






Encara que en el bloc no acostumo a fer esment dels hotels perquè són el pas obligat quan es viatge, quan són de Catalunya, és a dir, quan són hotels que un repeteix, aleshores el nom de l'hotel guanya significat.

L'Hotel César de Vilanova i la Geltrú és un hotel que està per sobre del nombre d'estrelles que pugui tenir, per tant, no en faig esment, de la mateixa manera que el seu restaurant està per sobre del que aparentment podria correspondre, per la qual cosa figura a vàries guies de gourmet, com per exemple a la de Carme Casas.

Tot això ve a tom perquè es tracta d'un hotel que s'hi esforça i, per això, s'autodefineix com Temple de Somnis.

Sota aquesta idea dels somnis l'hotel va crear el Premi de Fotografia 2006 amb un únic tema: una o més persones feliçment dormint. A l'haver tingut la sort d'haver-se'm atorgat el Tercer Premi, he estat invitat, junt amb la meva parella, una nit a l'hotel.

Com, per altra banda, el conegut Pere Tàpias és membre de la família de l'hotel li va tocar dedicar unes paraules al premi.

1.- Vista del Tercer i Segon premi respectivament.
2.- Pere Tapias i vista del Primer Premi.
3.- Els de l'hotel i els tres premiats. La senyora del meu costat és de la quarta generació
4.- Parlant amb la cinquena generació de l'hotel

dijous, de juny 29, 2006

"Víctimas y terrorismo", per Gregorio Peces-Barba


Ahir 28 de juny vaig assistir a la conferència inaugural de la Universitat d'Estiu Ramon Llull 2006 presentada pel president del Patronat Excm. Sr. Leopoldo Rondés, i la rectora de la Universitat Ramon Llull Excmo. i Mgfca. Sra. Esther Giménez-Salinas, la conferència era a càrrrec del rector de la Universidad Carlos III, Excmo. i Mgfc. Sr. Gregorio Peces-Barba, sota el títol VÍCTIMAS Y TERRORISMO.

D'entrada no em puc estar de dir que Gregorio Peces-Barba és d'aquestes persones que no deixen indiferent a ningú. Uns l'adoren, uns altres l'odien i uns altres ens movem amb un aiguabarreig que, potser, és la cosa més natural del món si un no vol entrar al grup de les intoleràncies. El fet és que jo vaig comprar en el seu moment el nº 1 de la revista Cuadernos para el diálogo, en la que hi havia noms com l'esmentat i Joaquín Ruiz Giménez, més tard Pedro Altares. Tots noms que marquen època, l'època de quan no es podia fer gaire cosa a Espanya. Més tard vindria la revista Triunfo.

L'acte va ser presentat pel Sr. Rodés que va voler deixar constància que l'U.R.L. té ambició d'ocupar un espai geogràfic en el conjunt de Catalunya i vol ser generalista i universalista. Va voler també deixar constància del suport econòmic de la Caixa.

La Sra. Giménez-Salinas va presentar-lo com rector de rectores i va manifestar la seva esperança que el 2006 sigui l'any de la pau.

En la conferència de poc més d'una hora Peces-Barba va dir moltes coses interessants i algunes que podríem dir de curioses, però no va dir cap que es pogués dir que era notícia, cosa lògica,
per altra banda, perquè en aquest àmbit ja sabem que l'únic que pot donar una notícia és el president del govern espanyol.

Va dir que la gran majoria de les víctimes porta el sufriment en silenci i que encara que hi ha comptabilitzades 17000 víctimes només un 20% estan en alguna associació, les més importants són, com ja sabeu, AVT, la Federació AVT i l'AA 11-M.

Com Espanya és el país del món occidental més castigat pel terrorisme podria dir-se que és lògic que el defensor del poble a nivell de la U.E. valori molt positivament el tracte que reben les víctimes per part de l'Estat, entenen Estat des de l'Administració Central fins l'Ajuntament.

Després va detallar les diferents millores que l'organisme que presideix ha anat introduint en benefici de les víctimes sense distingir si són dels que l'insulten o no.

Va assenyalar que els assassinats de Tomás y Valiente y el de Miguel Angel Blanco van marcar el que podríem dir-ne un abans i després perquè com molts saben des de Carrero Blanco fins fa relativament poc ha estat molt extesa la cultura del algo habrá hecho.

Un altre aspecte plantejat és si hi ha el risc que a Espanya passi com a E.U.A. (Guantánamo, lleis especials, etc.), del que va dir que si els fundadors dels E.U.A. aixequessin el cap renegarien de Bush.

Preguntat sobre les possibilitats de pau va dir que era pessimista i va lamentar que el Partido Popular hi estigui en contra, tot recordant que Aznar va definir ETA com a movimiento vasco de liberación.

dimarts, de juny 27, 2006

"El asesinato de Richard Nixon", de Niels Mueller

Ahir vaig veure El asesinato de Richard Nixon. Títol original The Assessination of Richard Nixon. Direcció i guió: Niels Mueller.País: EUA.Interpretació: Sean Penn (Samuel Bicke), Naomi Watts (Marie Andersen Bicke), Don Cheadle (Bonny Simmons), Jack Thompson (Jack Jones), Brad William Henke (Martin Jones), Nick Searcy (Tom Ford), Michael Wincott (Julius Bicke), Mykelti Willliamson (Harold Mann), April Grace (Mae Simmons), Jared Dorrance (Sammy Jr.), Jenna Milton (Ellen).Guió: Niels Mueller i Kevin Kennedy. Música: Steven M. Stern.Fotografia: Emmanuel Lubezki.

L’estiu de 1974, època de gran malestar polític, Samuel L. Bicke vol obrir un negoci de reparació de pneumàtics, però ha de demanar un préstec bancari. Mentre espera la resposta del banc a la seva sol·licitud, comença a veure injustícia i hipocresia per tot arreu. Però, hi ha un villà que destaca per sobre de la resta, Richard Nixon, que és per a ell l’encarnació de tot el que hi ha de dolent al món.

D'entrada no em puc estar de dir una cosa molt personal, que aquestes pel.lícules em posen nerviós i em posen nerviós fins al punt que me n'aniria del cine, cosa que no faig, però sí ho faig quan la fan a la televisió de casa, que deixo la dona sola mirant la peli.

I el motiu de posar-me nerviós és quan veus aquests persones, perdedors nats, que no encerten ni una i la caguen a cada pas que fan o cada vegada que obren la boca. Comença la pel.lícula dient que ell, Samuel L. Bicke, és només un gra de sorra dels 210 de milions grans de sorra que hi ha als Estats Units, però aquest gra de sorra serà conegut si mata un home poderós, injust, Richard Nixon.

I és un perdedor nat perquè està divorciat, perquè no ha tingut mai una feina que li duri i comença la pel.lícula ensenyant a tothom la targeta que li han fet a la casa de mobles que acaba d'entrar com a venedor. Quan veus que està fent el ridícul amb la targeta...

Després s'empipa amb l'amo de la casa de mobles perquè li ensenyen que s'ha de mentir per vendre i aquest desgraciat considera que va contra el seus drets com treballador haver de mentir per vendre, per viure...

Malgrat això té una il.lusió: obrir un servei de reparació de pneumàtics a domicili juntament amb el seu amic Bonny, (Don Cheadle), mecànic d'automòbils, un negre que sí sap els seus límits en el seu taller als afores de Baltimore. El seu objectiu de negoci necessita un petit préstec bancari. Bicke efectua la sol·licitud i espera amb nerviosisme el període estipulat perquè es processi. No deixa de tenir els nervis de punta perquè el resultat, la seva única possibilitat per a un futur amb sentit, és del tot essencial per a ell.
Mentre l'ansietat no fa sinó créixer, Bicke comença a enfonsar-se; el seu estat de vulnerabilitat li fa veure injustícia i hipocresia per tots costats. No obstant això, hi ha un villà que planeja per sobre de la resta. Richard Nixon, considerat pel superior de Bicke (Jack Thompson) com el major venedor de la història, ja que va enganyar dues vegades al poble americà, és per Bicke la mateixa encarnació de tot el que és dolent pel món. Quan Bicke experimenta una sèrie de desgràcies seguides, decideix que l'única manera de recuperar la seva insignificant existència passa per dur a terme un gest de grandesa històrica que farà que el seu ésser pesi en la consciència de tots. En un dels seus moments, Samuel li diu al futur soci dels pneumàtics que Nixon també vol que els negres es facin rics i és cert, des del punt de vista propagandístic, perquè jo recordo molt bé que Nixon va parlar del capitalisme negre. Evidentment Nixon era un gran venedor.

Aquesta pel.lícula, a més de posar-me nerviós, m'ha recordat l'obra d'Erich Fromm en la que diu que els bojos són els més sans perquè són els que posen en evidència que vivim en una societat malalta, el problema està que els bojos no ho poden resistir la dura realitat i com el nostre protagonista, magníficament interpretat per Sean Penn, no arriba a ser un heroi perquè la notícia de la seva criminal obra passa desapercebuda en un programa de notícies a on la guerra de Vietnam i les mentides de Nixon (Watergate) dominen la televisió.

És una bona pel.lícula, però els qui es posen nerviosos amb els qui neixen estrellats que no hi vagin.

diumenge, de juny 25, 2006

" ¿¡Y tú que sabes!? ", de Betsy Chasse


He vist la pel.lícula ¿¡Y tú que sabes!?. Titól original: What The BleepDo We Know!?. Dirigida per Betsy Chasse. Intérprets: Barry Newman, Barry Newman, Elaine Hendrix, Marlee Matlin, John Ross Bowie, Robert Bailey Jr., Larry Brandenburg

Es tracta d'una pel.lícula estranya i interessant alhora que per treure-li el cinquanta per cent del suc hauria de veure-la un parell o tres de vegades perquè si la Física per mi va ser ja una cosa difícil, de la física quàntica només havia estat un nom que sortia als diaris de tant en tant perquè el cas és que el protagonista veritable és la Física Quàntica i no és broma.

La pel.lícula és doncs un documental presentat de manera que sembli una obra de ficció, però evidentment això té trampa.

La pel.lícula tracta de donar resposta a Què és la realitat?, De què estan fets els nostres pensaments?, Qui som? D'on venim? A on anem?

Amanda, interpretada per Marlee Matlin (Òscar per HIjos de un dios menor) una fotògrafa divorciada, intenta a través de la seva pròpia experiència, aclarir alguns tòpics i algunes idees pre-concebudes. A tal efecte Amanda s'endinsa en el món fantàstic d'Alícia en el país de les meravelles amb les seves trobades casuals i aquells fenòmens inexplicables. A través d'aquest viatge Amanda veu el món des de dins enlloc d'explicar-lo des de fora.

Així per exemple conceptes tan diferents com el sexe i déu ens diu que no venen de fora, sinó que ho tenim dins, en el sentit que quan veiem les cames boniques d'una dona hi ha unes substàncies químiques en el nostre cervell que es posen en acció i que déu és un concepte que hem creat nosaltres d'acord amb la nostra idea de déu.

Encara que Amanda sigui el personatge constant de la pel.lícula els qui realment l'omplen són els científics i teòlegs que ens parlen, així al final un d'ells, William Arntz, ens diu que la pel.lícula vol inspirar que la gent digui: Sóc poderós, puc crear la meva realitat i no m'empassaré el que em digui la tele.

O sigui que si voleu treure de dins vostre aquesta energia que porteu, però fins ara no haviau gosat a què li toqui l'aire, aneu a veure aquesta pel.lícula, que és molt bona, una vegada com a mínim i, potser, al cap d'un any sereu un ser superior.

dijous, de juny 22, 2006

"No estoy hecho para ser amado", de Stéphan Brizé


Acabo de veure la pel.lícula No estoy hecho para ser amado. Títol original Je ne suis pas là pour être aimé. Dirigida per Stéphan Brizé. Intèrprets: Patrick Chesnais (Jean-Claude), Anne Consigny (Françoise), Georges Wilson (El pare de Jean-Claude), Lionel Abelanski (Thierry), Cyril Couton (El fill de Jean-Claude), Geneviève Mnich (La mare de Françoise), Hélène Alexandridis (La germana de Françoise), Anne Benoit (La secretària), Olivier Claverie (El que lliga a les classes de tango), Marie-Sohna Condé (Rose Diakité), Isabelle Brochard (Vetlladora), Stephan Wojtowickz (El metge), Pedro Lombardi (El professor de tango). País: França Any: 2005 Durada: 93' Guió: Stéphane Brizé i Juliette Sales Fotografia: Claude Garnier Música: Christoph H. Müller.

Va ser presentada al Festival de Cine de Sant Sebastià i va rebre el Premio del Círculo de Escritores.

La pel.lícula té una molt imperceptible duresa perquè ens presenta un home, Jean-Claude, de 55 anys, solitari i melanconiós, divorciat, amb una pare a la residència geriàtrica que quan el visita es mantenen els rols de sempre, es tracta d'un pare dur i despòtic que només sap renyar-lo, com també renya a les infermeres del geriàtric. Té una relació freda amb el fill, del que només rep un petó al final del film, la reconciliació. Com a secretari d'un jutjat li toca fer una feina per rebre insults: anar a les cases dels morosos que no paguen el lloguer per a desauciar-los. Una vida més gris impossible.

Des de la finestra del seu despatx es veuen les classes de tango que es fa en un pis del veïnat.

Aquest home callat canvia quan ballant el tango té per parella a Anne Cosigny, una dona que en els seus trenta va a les classes de tango per fer bé el ball d'obertura en la festa del seu proper casament amb un home que estima, però que no se la mira prou i ella té il.lusió per la vida.

Es tracta doncs d'un sàvia mescla de drama i comèdia perquè els dos personatges són quelcom més que el que és visible, els dos tenen una vida interior intensa que no acaba d'esclatar. Jean Claude estima el seu fill, però no ho sembla. Anne té ganes de viure plenament, però està acorralada per la família, la traidicó i, per tant, li costa ser el que ella és fins que fa el pas. I Jean-Claude s'enamora però no ho diu.

Com es pot veure els intérprets són per la majoria de nosaltres desconeguts o, com es deia abans, a casa seva els hi fan sopes, però elaboren molt bé els seus personatges encara que no sigui un film de guapos i guapes és molt recomenable.