Aquest blog està concebut com una mena de diari de les meves activitats (espectacles, viatges, etc.) i en algunes ocasions comento política. Les opinions dels lectors són benvingudes.
dissabte, de juliol 07, 2007
divendres, de juliol 06, 2007
"Conte d'hivern" al Teatre Grec

Al Teatre Grec he vist Conte d’hivern, de William Shakespeare. Ferran Madico, Direcció i versió; Salvador Oliva, Traducció; Pere Arquillué, Cisco Lucchetti, Cristina Plazas, Pedro Casablanc, Òscar Rabadán, Rosa Renom, Juli Mira i Jacob Torres, entre d’altresIntèrprets; Mercè Paloma, Figurinista; Toni Santos, Caracterització; Albert Faura, Il·luminació; Roc Mateu, Disseny de so; Núria Lagarda, Moviment
És la primera funció que he vist dins de l’àmplia programació del Festival de Barcelona Grec 2007. Ara el Grec el diuen així.
Sigui una frivolitat, sigui una feblesa carregada de certa nostàlgia o el que sigui, un estiu sense haver anat al Teatre Grec és un estiu mancat. Un estiu coix, que li falta quelcom. Quan era petit i encara no hi anava, recordo la meva mare que m’explicava com havia anat. Més tard m’hi varen portar i més tard era jo qui duia la mare al Grec.
Des que fa uns anys, parlar del Grec a l’estiu no sempre vol dir anar al Teatre Grec, cosa que em sembla molt bé i també tinc unes poques entrades per anar a altres llocs, però, encara que hagi estat casualitat, haver començat pel Teatre Grec m’ha agradat i si va acompanyat de sopar al restaurant que hi ha doncs millor, encara que ridículament es digui The Garden. Què hi farem!
És la primera funció que he vist dins de l’àmplia programació del Festival de Barcelona Grec 2007. Ara el Grec el diuen així.
Sigui una frivolitat, sigui una feblesa carregada de certa nostàlgia o el que sigui, un estiu sense haver anat al Teatre Grec és un estiu mancat. Un estiu coix, que li falta quelcom. Quan era petit i encara no hi anava, recordo la meva mare que m’explicava com havia anat. Més tard m’hi varen portar i més tard era jo qui duia la mare al Grec.
Des que fa uns anys, parlar del Grec a l’estiu no sempre vol dir anar al Teatre Grec, cosa que em sembla molt bé i també tinc unes poques entrades per anar a altres llocs, però, encara que hagi estat casualitat, haver començat pel Teatre Grec m’ha agradat i si va acompanyat de sopar al restaurant que hi ha doncs millor, encara que ridículament es digui The Garden. Què hi farem!
I no cal dir que estrenar-se amb una obra de Shakespeare és sempre un petit esdeveniment que pot tenir premi, petit o gran. En aquest cas direm que no és petit i gran, es queda just al bell mig.
D'entrada crec que o el text o la posta en escena no es presten gaire en una espai com aquest i podria ser que quan vagi en una sala de teatre l'obra sigui més gaudible; no obstant això, com ha estat la primera vegada que encepego amb aquest text confesso que m'ha agradat prou perquè com sempre amb aquest autor està farcit de reflexions interessant.
I per descomptat que el títol de l'obra és del tot escaient perquè realment és un conte, una història del tot inversemblant, no solament perquè, cosa normal amb en Shakespeare, que juga amb la confusió, sinó que podríem dir que la gelosia és tan o més exagerada que amb la d'Otel.lo, i que com sempre la gelosia duu a l'autodestrucció.
La interpretació és desigual, però voldria destacar en positiu la que fan Arquillué, Blasco, Lucchetti, Plazas i Renom.
Jo dedico aquesta obra als membres de la Conferència Episcopal Española pel que diu un dels personatges: l'heretge no és qui es crema, sinó qui l'encén.
Etiquetes de comentaris:
contedhivern,
grec,
shakespeare,
Teatre
dimarts, de juliol 03, 2007
II SEGONA ÈPOCA D'AQUEST BLOG

Aquest blog va néixer amb la finalitat única de fer el que dic més amunt: Opinions, normalment, acompanyades d'imatges, sobre diferents aspectes de la nostra vida quotidiana, que tan poden ser qüestions socials, polítiques, com el llibre que he llegit o l'obra de teatre o de cinema que he vist. Hi cap tot, records o viatges o excursions, que poden ser també pel meu barri.
La realitat, tanmateix, ha estat que sense adonar-me vaig fer en un moment determinat certa polèmica i tot i que m'agrada la polèmica, m'agrada ser agent provocateur o, com diuen altres, franctirador, el cas és que potser no lliga avui anar amb un tema dur i demà parlar d'una pel.lícula.
Els blogs, cosa normal i respectable, s'han anat especialitzant i mentre hi ha uns que són purament polítics, uns altres són creatius i uns altres són una mescla de tot plegat.
El meu potser peca de ser massa personal en el sentit de posar les coses que faig, cosa que poden no interessar, una mena de diari.
El resultat és que durant força temps les dues persones o blogaires que es podien considerar comentaristes del meu blog han estat la julia i la montse, per la qual cosa n'estic molt agraït. Evidentment hi ha altres blogaires que també han tingut la gentilesa de posar aquí algun comentari i tot que també agraeixo, no podem dir que han esta regulars. Cosa que dic sense ànim de crítica, sinó per ser exactes.
La conseqüència d'això és que ha estat una mica malaltís per la meva part perquè mirava al blog per a veure si hi ha algun comentari, més exactament si la júlia o la montse hi havien escrit alguna cosa, com si elles fossin responsables de la molta o poca animació del meu blog. Si el meu blog ha estat o és poc animat, l'únic responsable en sóc jo.
O sigui que el meu blog continua, segurament amb més pauses que abans.
Abans la meva falera era només el blog, avui la meva falera són les fotos de tal manera que en dos mesos he posat al Flick 1201 fotos respartides en 13 àlbums de viatges, 3 àlbums de natura i 9 àlbums personal. Alguna de les fotos posades abans d'ahir ja ha tingut 12 visites i algunes fotos ja estan com a favorites als àlbums d'altres del Flick.
I les fotos tenen música si es miren en video, al YouTube. A l'abril tenia 24 videos i ara en tinc 101 videos, mentre hi ha videos que tenen poques visites, hi ha un que en menys d'un mes ja l'han visitat 100 persones. Evidentmen l'èxit no sempre està relacionat amb la qualitat. El que jo considero un dels millors, amb fotos fetes al Parc Cervantes, no ha tingut èxit ni a YouTube ni al blog. Curiosament més d'un video està a la web d'una agència de viatges o en un venedor de finques. Una web sobre la Plaça del Diamant té també el video en el que dic els primers mots de La Plaça del Diamant.
A tot això, jo sempre amb les coses personals, aquestes que no interessen ningú, el setembre tinc decidit fer un curs per a mirar d'entrar a la universitat com a més gran de vint-i-cinc anys. Lògicament aquest repte farà que el blog passi a un nivell inferior.
Gràcies els qui ha llegit fins al final.
Per si de cas, em permeto assenyalar que tot i que no es permeten fer comentaris, en el perfil hi ha la meva adreça electrònica i qui tingui interès a dir-me alguna cosa em pot escriure perquè jo sempre responc.
diumenge, de juliol 01, 2007
dimecres, de juny 27, 2007
A la memòria del meu pare I
El 27 de Juny de 1893, avui fa 114 anys, a l'Havana, va néixer el que esdevindria el meu pare. I morí a Barcelona quan jo acabava de fer els catorze anys.
.
La seva vida, com la de tants altres no va ser excepcional, però tampoc del tot normal. Fill de la cuinera i de l' ajuda de cambra dels marquesos de la Mortera, de Cantàbria. Val a dir que els marquesos tenien dos palaus: un a Cantàbria, que encara és de la seva propietat i un altre palau a l'Havana, que el règim castrista va confiscar i actualment és el Museu del Rom que gestiona la marca Havana Club, que és una empresa "amiga" del règim.
Resulta evident que a la vista dels fets el meu pare va néixer a l'esmentat palau o al que ara és el museu de l'Havana Club, perquè els seus progenitors estaven al servei personal dels marquesos.
.
Aquesta circumstància va fer que fos nat a L'Havana i no a Santander, com hauria pogut ser a Buenos Aires o qualsevol altra ciutat. I és que els senyors viatjaven molt, estaven en possessió d'una de les fortunes més grans de l'Espanya d'aleshores.

.
Quan el meu pare tenia dos anys varen tornar a Santander perquè la Guerra de Cuba era imminent. Com sia que la senyora comtessa va decidir que es faria càrrec dels estudis del fill petit de la parella, el meu pare va ser internat als Salesians de Santander.
.
Va dir que volia ser mecànic, així que quan va tenir l'edat escaient els Salesians el varen enviar a la seva seu de Sarrià. D'on no va sortir fins els dinou anys. Va sortir amb la preparació per a ser un mecànic complet, és a dir, ajustador, serraller i dominant el fresatge i el torn.
.
Per descomptat que va tenir una infància i joventut dura perquè ser internat tots els dies de l'any no és precisament el que feien els altres internats, tots de classes benestants. El cost va ser una úlcera a l'estómac.
.
D'aquest període podem dir que va ser campió d'Espanya de salt de perxa, tot i que hem de considerar que aleshores molt poques persones practicaven l'atletisme. Com a dada curiosa

el Comité Olímpic Internacional es va crear quatre dies abans del neixement del meu pare.
.
Va començar a treballar a la Xartresa (Chartreuse) de Tarragona, per influència Salesiana. A Tarragona no solament va tenir el seu primer treball, també hi va conéixer qui seria la meva mare.
.
Degut a les circumstàncies peculiars del que va ser el seu entorn social fins a prop dels vint anys, es trobava en una situació ambigua.
.
Era un treballador manual que tenia una certa cultura, molt bona lletra i durant la guerra s'escrivia amb l'últim ministre de treball de la monarquia, Gabrierl Maura, fill d'Antonio Maura. Amb aquesta qualitat d'informant dels esdeveniments de Barcelona, li va escriure quelcom que ma mare li aconsellava que no escrivís. El resultat va ser allò que amb les veritats es perden les amistats. Tot i que quedà clar que no era ben bé una amistat. Per o escoltar a la seva dona va perdre la relació d'una persona molt influent.
.
En temps de la monarquia havia fet un projecte d'un motor per a avió i va ser rebut pel ministre de l'aire. Cosa impensable en un mecànic diguem normal.
.
Va treballar a la Hispano Suiza i a l'Ossa, també va fer de xofer de qui tenia un parell de Rolls Royce o de qui tenia un Hispano Suiza.
.
El recordo els diumenges a la tarda fent dibuixos amb regla i compàs de màquines i motors; quan de camí a casa veia un cotxe avariat no dubtava a ajudar el conductor, sense esperar res a canvi. I a la Fira, a on passava més estona era on hi havia motors. Adorava la mecànica.
També sabia treballar la fusta i em va fer algunes joguines, entre les que recordo un balandre, que navegava al darrera de la Golondrina i jo el tenia agafat amb un cordill. La primera rentadora que va entrar a casa l'havia feta ell.
.
Dom Ernesto Miglietti, un institució en el món salesià, va ser el màxim responsable de la construcció del Sagrat Cor del Tibidabo i degut a l'especial relació que tenia amb el meu pare, les peces de serralleria que hi ha a la porta principal del temple -els mànecs i els barrots de les finestretes- són fetes pel meu pare.

.
Quan jo vaig néixer dom Ernesto Miglietti li va suggerir que jo podria ser encaminat envers el sacerdoci a la qual cosa el meu pare s'hi va negar en rodó, posant com excusa que durant la guerra s'havien matat capellans. Novament va perdre una relació amb una persona que tenia un pes social a Barcelona.
.
Així es va acabar una altra amistat de dècades amb un que va passar tota la guerra a Itàlia.
.
Acabada la guerra la policia de Franco el volia fer fora d'Espanya perquè no era espanyol, es va arreglar tot nacionalitzant-

se.
Era un apassionat dels esports, amb una incidència lògica amb els de motor. De molt nen recordo el dia que em va portar a veure el Gran Premio de la Peña Ring a Pedralbes, que esdevingué per molts anys la darrera competició d'automobilisme que es va fer a Barcelona, la va guanyar l'argentí Fangio. Com també em va portar a una exhibició aèria que es va fer al Prat.
A les famoses 24 hores de motos a Montjuïc feia del que ara en diem servei d'ordre, el recordo amb el seu xiulet i el corresponent braçalet.
Era de la secció de veterans del Centre Ciclista de Catalunya. A la platja, el veia nedar mar endins fins que el perdia de vista i em posava a plorar. Quan tornava havia passat prop d'una hora.
La seva bena atlètica va sortir quan em va portar als II Jocs Mediterranis a Montjuïc. Recordo que em va donar unes explicacions tècniques sobre les curses de tanques que no vaig entendre, però em van quedar les paraules i quan anys més tard jo feia els 400 m. tanques aleshores vaig entendre el que m'havia dit aquell llunyà dia.
Finalment va assistir, com espectador, a alguns dels partits que es van fer per a inaugurar el Camp Nou del Barça, sempre es va mantenir com un espectador neutral. Li agradava el futbol, però no va ser mai ni dels culers ni dels periquitos.
Aquesta entrada al blog està continuada per aquesta segona i darrera entrada relacionada amb el meu pare:
Si us ve de gust s'amplia informació a l'entrada del 24 juliol 2010,
és a dir,
és a dir,
http://albertdelahoz.blogspot.com.es/2010/07/la-memoria-del-meu-pare.html
Moltes gràcies per arribar fins aquí,
Albert
dilluns, de juny 25, 2007
"Trista vida"

A primera vista, em vaig sentir atret per la lectura d'aquest llibre pel seu context -la Xina d'avui- i perquè jo crec que val la pena dona suport a les traduccions que es fan directes d'una llengua estrangera al català i, especialment, si es tracta d'una llengua com el xinès que té encara un grau d'exotisme i de dificultat evident. A més de l'interès jo tinc per la cultura xinesa.
La novel.la són les vint-i-quatre hores de la vida d'un home, de la vida de la seva jornada de treball. L'home, la seva dona i el seu fill viuen en un ciutat industrial de la Xina d'avui. Aquest dia a ell li toca vestir i preparar el seu fill per a dur-lo a la guarderia de la fàbrica on ell treballa.
Després de superar les dificultats de fer llevar el petit que té son. A continuació venen les dificultats del trajecte, el bus i l'embarcament per a travessar el Iangsé. Mentre que per una banda la seva relació amb la dona no és aparentment massa bona, la monotonia i la duresa de la vida ajuden a crear un abisme, per l'altra a la feina hi ha dues joves que estan per ell, això crea un conflicte intern.
Tampoc és fàcil la seva posició a la fàbrica, posició de la que la seva dona n'està molt pendent pels diners que n'espera.
La novel.la doncs mostra els dubtes, els fantasmes, les tristeses de la vida; tot presentat amb gran sensibilitat i d'una lectura que fa de molt bon llegir, per la qual cosa és una petita novel.la molt recomanable.
El títol respon a la realitat. És una vida trista la del personatge i que ens fa pensar que possiblement és un bon reflex de la realitat xinesa: molt dura.
Com tots sabem hi ha un greuge històrics dels xinesos envers els japonesos a causa de la II Guerra Mundial, per la qual cosa hi poso aquest petit diàleg que és un bon reflex de la realitat, suposo.
El director de la fàbrica on treballa li pregunta què en pensa dels japonesos perquè els notres personatge fa una tasca que l'ha apresa dels tènics japonesos. La seva resposta és positiva des del punt de vista personal. El director, aleshores, li posa un parany dient: Sembla que l'opinió que té dels japonesos és força bona, per la qual cosa ell es veu obligat a respondre: Sí, però no de tots els japonesos ni respecte a totes les qüestions. Jo em refereixo a la seva actitud com treballen.
dissabte, de juny 23, 2007
divendres, de juny 22, 2007
De la pau a la indignació

El CETR (Centre d'Estudi de les Tradicions Religioses) ha invitat els qui hem assistit a un dels seus cursos a un concert a l'església de Sant Felip Neri per l'organista Bernat Ballbé. En el programa hi havia Sweelinck, Byrd, Crest, Corrette, Bacj, Bossi i Slonimsky.
El concert tenia la peculiaritat que com en aquesta església hi ha dos orgues, la primera part es va fer amb un i la segona amb l'altra. Evidentment les característiques dels dos orgues són diferents i l'antigüitat també.
En la cultura europea la música d'orgue l'associem a la mística i com és una música que demana concentració, tot el contrari del que aleshores sonava a l'Estadi, fa que l'oient se senti amarat dels son que li arriben quasi per tot el cos perquè la música d'orgue, en un església petita especialment, té una potència que hi ha moment que sembla que arribi als fonaments.
En qualsevol cas un se sent amb pau i meravellat de la diversitat de timbres, dic jo, que arriba a tenir aquest instrument.
Fins aquí perfecte i agraït del CETR d'aquest regal.
El problema va sera la sortida. El meu problema, clar. La plaça de Sant Felip Neri és possiblement la més bella de Barcelona. I si la guerra va deixar marques a les parets i el record que uns nens hi van morir, també té la màgia d'una llegenda d'una donzella jueva; tanmateix, això no és el cas. El cas és que s'ha convertit en una plaça Real en petit, amb els seus indigents bruts pel terra, el gos estirat i l'ampolla de litre de cervesa.
És indignant adonar-se que l'incivisme s'ha escapat de les mans de l'Ajuntament i és absolutament incapaç d'erradicar-lo encara que el tinguis als nassos.
dijous, de juny 21, 2007
A on ens porten?
Un blogaire molt actiu proposa fer un petit experiment d'agitació blogger. Es tracta –ens diu- que fem comentaris al voltant d'un article. L'article és el que t'adjunto, escrit a El País d'aquest dilluns per Andrés Ortega sobre què ha de canviar a l'esquerra europea.
El meu comentari:
L’article d’Andrés Ortega està molt bé i fa un repàs concís als principals problemes de l’esquerra europea ; tanmateix, al meu parer, l'essencial no és la solució adequada a aquell problema o aquell altra. El problema és de fons i de temps. Ara ja no és un problema de partits, sinó de mentalitat.
L’articulista fa esment d’aquells països en què han guanyat les dretes i aquells en què encara no. Un punt de partida aparentment assenyat, però no va per aquí la cosa, penso.
La meva opinió és que, si no es produeix quelcom colpidor, les dretes aniran guanyant adeptes perquè han guanyat la batalla cultural.
El sociòleg i psicoanalista Erich Fromm -el meu oracle- ja va avisar fa dècades que el gran error dels partits socialistas o socialdemòcrates no era l’home nou, sinó que tots fossim més rics. Dit d’una manera més clara, el missatge d’aquests partits consistia –i consisteix- a dir que el socialisme era La Repartidora, ara no gosen dir-ho. L’única figura que ha lluitat per l’home socialista és Che Guevara, de qui només queda la seva imatge a les samarretes.
L’articulista es preocupa de Xina, però Europa va estar d’esquena a Xina quan passava gana, com també va estar d’esquena quan Rússia passava gana. I Europa sap que la P.A.C. (Política Agrària Comú) és un instrument per a satisfer el món agrícola i ramader d’Europa, però té un preu: fam al Tercer Món.
És precisament per això que té sentit recordar Che Guevara. L’europeu no s’ha educat amb consciencia de classe, sinó que mira el món igual que Estats Units, com podem treure profit. Potser la diferència entre Europa i EUA és que aquí es guarden les formes i es fa veure que el profit ens el repartim.
El resultat és que els ciutadans europeus cada vegada estan més convençuts que no hi ha diferència entre dretes i esquerres. ¿Quin sentit té l'esquerra si no hi ha consciència de classe?Tanmateix, les classes dirigents sí que la tenen, i molt que la tenen, però no en fan esment, l'exerceixen quan voten i en totes les reunions, sopars, conferències i pel mòbil. Ara estem veient com a la dreta se li persona la corrupció immobiliària; va amb el lot.
L’article d’Andrés Ortega està molt bé i fa un repàs concís als principals problemes de l’esquerra europea ; tanmateix, al meu parer, l'essencial no és la solució adequada a aquell problema o aquell altra. El problema és de fons i de temps. Ara ja no és un problema de partits, sinó de mentalitat.
L’articulista fa esment d’aquells països en què han guanyat les dretes i aquells en què encara no. Un punt de partida aparentment assenyat, però no va per aquí la cosa, penso.
La meva opinió és que, si no es produeix quelcom colpidor, les dretes aniran guanyant adeptes perquè han guanyat la batalla cultural.
El sociòleg i psicoanalista Erich Fromm -el meu oracle- ja va avisar fa dècades que el gran error dels partits socialistas o socialdemòcrates no era l’home nou, sinó que tots fossim més rics. Dit d’una manera més clara, el missatge d’aquests partits consistia –i consisteix- a dir que el socialisme era La Repartidora, ara no gosen dir-ho. L’única figura que ha lluitat per l’home socialista és Che Guevara, de qui només queda la seva imatge a les samarretes.
L’articulista es preocupa de Xina, però Europa va estar d’esquena a Xina quan passava gana, com també va estar d’esquena quan Rússia passava gana. I Europa sap que la P.A.C. (Política Agrària Comú) és un instrument per a satisfer el món agrícola i ramader d’Europa, però té un preu: fam al Tercer Món.
És precisament per això que té sentit recordar Che Guevara. L’europeu no s’ha educat amb consciencia de classe, sinó que mira el món igual que Estats Units, com podem treure profit. Potser la diferència entre Europa i EUA és que aquí es guarden les formes i es fa veure que el profit ens el repartim.
El resultat és que els ciutadans europeus cada vegada estan més convençuts que no hi ha diferència entre dretes i esquerres. ¿Quin sentit té l'esquerra si no hi ha consciència de classe?Tanmateix, les classes dirigents sí que la tenen, i molt que la tenen, però no en fan esment, l'exerceixen quan voten i en totes les reunions, sopars, conferències i pel mòbil. Ara estem veient com a la dreta se li persona la corrupció immobiliària; va amb el lot.
Les classes subalternes, encara que siguin mileuristes i tinguin una hipoteca que heredaran llurs fills, se senten classe mitja. Fins i tot alguns no voten perquè no serveix de res, però un grand bourgoise votarà per correu, si cal.
El més greu de l’article esmentat és al final quan diu “una izquierda europea sin una componente americana no tendrá fuerza suficiente en este mundo”. Evidentment si l’objectiu és que Europa sigui una fotocòpia d’EUA, aleshores no cal ser d’esquerres perquè EUA no és solament el país que no signa cap tractat internacional, sinó el que li van millor les coses econòmicament.
Avui dia, quan es parla de la política dura dels EUA, un pensa amb els neocons, però això ve de lluny, l’any 1975 La Trilateral va fer el llibre The Crisis of Democracy per a aclarir conceptes i preveure riscos. Ara els EUA estant a La Quatrilateral, que no és un equip ideològic, sinó estratègic, format per EUA, Índia, Japó i Austràlia, que fa reunions al màxim nivell sense fer el soroll dels G8. I un es pregunta si la component americana que demana Andrés Ortega contempla que la política global consisteixi a fer d’Europa davant Rússia com el Japó davant Xina.
El més greu de l’article esmentat és al final quan diu “una izquierda europea sin una componente americana no tendrá fuerza suficiente en este mundo”. Evidentment si l’objectiu és que Europa sigui una fotocòpia d’EUA, aleshores no cal ser d’esquerres perquè EUA no és solament el país que no signa cap tractat internacional, sinó el que li van millor les coses econòmicament.
Avui dia, quan es parla de la política dura dels EUA, un pensa amb els neocons, però això ve de lluny, l’any 1975 La Trilateral va fer el llibre The Crisis of Democracy per a aclarir conceptes i preveure riscos. Ara els EUA estant a La Quatrilateral, que no és un equip ideològic, sinó estratègic, format per EUA, Índia, Japó i Austràlia, que fa reunions al màxim nivell sense fer el soroll dels G8. I un es pregunta si la component americana que demana Andrés Ortega contempla que la política global consisteixi a fer d’Europa davant Rússia com el Japó davant Xina.
L'esmentat article és interessant quan toca temes concrets, com la globalització, les identitats, etc., però opino que no va al fons, l'esquerra té l'obligació de ser radical, que vol dir anar a la rel de totes les coses. I aquest ciutadà que en diem l'home del carrer no té consciència de classe i el militant del partit d'esquerres tampoc, el militant ha esdevingut funcionari i, com les classes dirigents, només té consciència de poder.
(La foto és de la manifestació del Primer de Maig del 2006 a Torí)
dimarts, de juny 19, 2007
"Barcelona and Modernity: Picasso, Gaudí, Miró, Dalí

.
Fins ara, sempre que m'ha vingut a les mans un llibre d'art, d'aquests bellament editats, amb fotos de colors a tota pàgina, he fullejat el llibre, l'he posat a la llibreria i poques vegades l'he tornar a mirar, però quan em va arribar aquest llibre vaig fer l'excepció.
.
Sempre m'ha interessat la imatge que dona Barcelona o Catalunya i, en segons quins àmbits, també Espanya, fora de les nostres fronteres polítiques.
.
El llibre de fet és el catàleg de l'exposició que amb el mateix títol ha estat a l'esmentat museu de Cleveland, amb 80.000 visites, i després al de Nova York, amb més de 300.000 visites. Aquesta segona exposició va acabar el dia 3 d'aquest mes.
El llibre de fet és el catàleg de l'exposició que amb el mateix títol ha estat a l'esmentat museu de Cleveland, amb 80.000 visites, i després al de Nova York, amb més de 300.000 visites. Aquesta segona exposició va acabar el dia 3 d'aquest mes.
.
La finalitat de l'exposició era donar a conéixer l'art català més enllà dels quatre gats que hi ha al títol i, en aquest sentit, és interessant assenyalar que ha estat un èxit perquè ja hi ha un museu nordamericà interessat amb el Modernisme, els Quatre Gats i amb obres de Ramon Casas i Santiago Rusiñol, en solitari.
.
Deixant de banda l'exposició, qui segueixi el meu blog s'ha pogut adonar que sóc un tastaolletes o, crec que més exactament, un senzill autodidacte; la lectura íntegre d'aquest llibre ha estat per mi una mena d'enciclopèdia de l'art català des del Modernisme fins a Joan Miró i Antoni Clavé, tot passant per formes artístiques que se surten d'aquelles més normals (pintura, escultura, arquitectura), així hi trobem assajos interessantíssims sobre les arts gràfiques, decoratives, tèxtils, joieria, decoració, ebenisteria, etc., per si m'he deixat alguna.
.
El llibre s'inicia amb un engrescador article de Robert Hugues seguit d'unes pàgines d'història que van del 1868 fins al segon Estatut i acaba també amb unes pàgines del drama que va ser la guerra de Franco i les seves conseqüències. Unes de les pàgines més interessants per mi són les dedicades a l'aventura que va ser el pavelló alemany de Mies van der Rohe a l'Exposició a Barcelona del 29 i la del pavelló espanyol a París a l'exposició del 37, amb el Guernica i la Montserrat entre altres.
El llibre s'inicia amb un engrescador article de Robert Hugues seguit d'unes pàgines d'història que van del 1868 fins al segon Estatut i acaba també amb unes pàgines del drama que va ser la guerra de Franco i les seves conseqüències. Unes de les pàgines més interessants per mi són les dedicades a l'aventura que va ser el pavelló alemany de Mies van der Rohe a l'Exposició a Barcelona del 29 i la del pavelló espanyol a París a l'exposició del 37, amb el Guernica i la Montserrat entre altres.
.
No cal dir que en el llibre surten artistes com Nonell, Jujol, Masriera, Domènec i Montaner, Puig i Cadafalch, Llimona, Manuel Capdevila, Cerdà, Gargallo, Homar, Manolo, Obiols, Junoy, etc. (aquí en deixo molts expressament)
.
Crec que queda clar que els quatre gats del títol són el ganxo. L'esquer per anar a l'exposició o per comprar el llibre.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)