EL MEU LOGO

EL MEU LOGO
a

diumenge, de setembre 07, 2008

Udaipur - 24 Agost

Avui s'ha visitat la ciutat d'Udaipur, una de les més importants de l'Estat del Rajastan, que és un estat gran com Alemanya.
.
Com és una ciutat amb un passat glorió com haver estatla capital del regne de Mewar fa que estigui ben equipada de construccions impressionants. A més hi ha els aspectes natural que la fet coneguda com la Ciutat dels Llacs i també i la Venècia de l'Est. A la vora del bellíssima Llac Pichola, que al mig hi ha un hotel de gran luxe, Lake Palace, que havia estat palau de maharajàs i voltat de llegendes de prínceps, donzelles i trobades a la llum de la lluna. Com hotel té suites de gran luxe i enlloc de prínceps i donzelles ara han passat Lord Curzon, Vivien Leigh, la Regina Elizabeth i Jacqueline Kennedy.
.
El punt clau de la ciutat i el més turístic per mèrits i per ser grandiós és el complex conegut pel Palau de la Ciutat i diem complex perquè es tracta d'un conjunt de palaus.

.
És realment impressionant pel luxe que conté perquè tota la decoració està feta amb or i gemes. I com correspon en aquesta cultura, tot carregat i ple de detallisme. Encara que aquí només poso una foto, la primera, de la part de fora, si es visiten les meves fotos es veurà de quin luxe parlo.
.
La segona foto és una parada de taxis, que com es pot veure tenen els mateixos colors que els de Barcelona...
.

A la tercera foto tenim tres dones tirant del carro.
.
Després hem visitat el Jardí de les Donzelles que a més d'estar dissenyat amb gust té quelcom que el fa únic, si més no en la meva experiència de visitar jardins, es tracta que malgrat ésser un jardí la disposició de les plantes i la mena de plantes que són li donen un aspecte feréstec, sembla que miris la selva més que un jardí.





.





Avui s'ha de dir que la nostra agència de viatges s'ha lluit i ens ha portat a prendre un tè a un palau que és als afores d'Udaipur, està a Devigarh. Deixant de banda que a l'entrar ens han tirat pètals ens ha servit un tè ric pels seus acompanyaments. I després aquest bonica índia de la foto ens ha posat coloret en un punt de front com a senyal de benvinguda.
.
Com a tot arreu hi ha turistes que no els agrada els invents, però a mi m'agrada prova tot allò que és del lloc i no conec, o sigui que he pres un té masala, que porta aigua, llet, cardamom, clau, anís, gingebre i pebre negre.
.
Avui hem vist moviment per la ciutat perquè és el Krishna Janmashtami, és a dir, la festa hindú per a celebrar el neixement de Krishna. El que nosaltres hem vist doncs és petit grups de gent, arreglats, anat cap a una direcció.
.
Com deia l'agència avui sembla que hagi tirat la casa per la finestra perquè ens han portat a sopar en un dels magnífics menjadors del Palau de la Ciutat. Això ens ha permés veure des de dalt el Palau del Llac fet una lluerna.
.
LLEGENDA
.
Un dia, al passar Krishna pel riu Yamuna, va veure algunes noies del poble vanyant-se al riu. Com no perdia mai cap oportunitat, s'hi va apropar i es va adonar que les noies havien deixat la roba a la vorera del riu. L'entremaliat de Krishna les va agafar i es va enfilar a un arbre que hi havia a la vora. Quan les noies es varen adonar del que passava l'hi pregaren que deixés les robes i que se n'anés que elles volien sortir de l'aigua.
.
Krishna se'n va riure i digués que tornaria la roba quan elles sortissin del riu. Tant els precs com les amanaces de les noies no serviren de res i com s'estave fent tard, no tingueren més remei que sortir de l'aigua tot tapant-se amb les mans el millor que podien. Això no va satisfer a Krishna i digué:
- Això no val. Heu de saludar-mes amb les mans juntes.
Les noies no sabien què fer, però sabent que ell era molt capriciós, varen sortir de l'aigua com ell havia ordenat i així elles varen recuperar la roba.

dissabte, de setembre 06, 2008

Ranakpur - 23 Agost

Des de Jodhpur estem fent camí cap a Ranakpur a on hi ha una visita artística important, però com trobo molt més interessant les persones que les pedres, en primer lloc poso aquesta fotografia feta des de l'autocar. Aquestes tres dones treballen a la carretera i a l'adonar-se que jo les fotografiava van para la feina, posant el pic en posició de descans, i em van somriure.
.
Preciso que aquest somriure no enriqueix el meu ego perquè estant jo dins un atocar, poc van veure de mi. El que demostra el semriure són les ganes de sentir-se part d'aquest món, que no hi ha tanta distància entre elles que pique el terra i aquests que venen de lluny i passegen còmodament en autocar pel seu país. Tot som humans. Aquest és el missatge del seu somriure.
.
Situacions semblant n'han passt més però no sempre acaben bé fotogràficament perquè el conductor de l'autocar no està pendent de la meva càmera, ell també treballa. Com en aquest cas l'autocar va estar aturat uns moments més llargs que de costum al final em va sortir una foto decenteta.
.
Fins fa cpocs anys la direcció del Museu de Ceràmica de Barcelona no considerava art a la terrissa popular, però com jo sí la considero art -i no en sóc l'únic- valia la pena de fotografiar aquestes dues gerres que es fan servir, més ben dit, es feien servir per a portar aigua. Avui es fa amb bombones de plàstic, no són fotogèniques, però pesen menys, ja pesa prou l'aigua.

.
Finalment la pièce de résistance de bona part del viatge: el Temple Jainista de Ranakpur. Impressionant. Grandiós. Columnes grandioses amb un treball quasi d'orfebreria. Un espectacle i, al mateix temps, una lliçó. I és que estar en un temple així treu l'alè.
.
A títol humorístic els indis saben que nosaltres diem caca la vaca i, allòa on hi ha tifes de vaca ens ho diuen per a què parem compte.
.
A l'Índia les cases són netes per dins, tant si són de rics com de pobres. Jo no he pogut veure com netegen per dintre, però sí com netegen el portal i el rebedor. Una vegada a l'any, quan ja ha passat l'època de calor de ide les pluges, es fan unes festes que les famílies aprofiten per a netejar la casa a fons, parets, sostres, la part de fora, tot. Les cases de fang es pinten amb argila o fems de vaca, que li dona un aspecte més del camp, resulta antisèptica i a més purifica espiritualment
.
Quan he sabut això m'ha fet recordar que la Casa de Birla, de Delhi, a on Gandhi va viure els seus darrers dies i va ser assassinat. Una de les tantes coses que es van fer en honor de Gandhi va ser netejar tota la casa amb fems de vaca.
.
Com aquest dia hem visitat un temple jainista, semblar interessant deixar alguna referència sobre aquesta religió.
.
Com se sap les Upanishds, podríem dir les escriptures fundacionals de l'hinduisme, desenvolupen la idea del samsara, el cicle de les reencaranacions. Entre el segles VIII i VI abans de C va haver molt debat perquè a més la casta més alta, els brahamans, havien agafat molt poder. Així doncs varen aparéixer dues figures: Mahavira i Buda. Mahavira va fundar el jainisme.
.
Per a superar el dilema del samsara Mahavira va postular la llei del karma contiguda en la doctrina de les reencarnacions. Les accions en aquesta vida condicionen les futures. Calia mantenir-se purs en aquest món.
.
Per a aconseguir allibarar-se del samsara els jainistes proposen les tres vies de puresa: fe, saviesa i una conducta veritable. Essent el codi de conducta: no matar, no mentir, no robar, ser cast, austeritat i renúncia a tots els plaers.
.
El precepte de no matar ni violentar ahimsa en la religió jainista, suposa un pas significatiu per a la moral del pensament hindú.
.
No està de més assenyalar que si l'hinduisme és una religió monoteista, el jainisme és atea.

divendres, de setembre 05, 2008

Jodhpur una altra vegada - 22 Agost

Com anar a conéixer el desert de l'Índia ens ha forçat a repetir passos, ara arribem d'on vam sortir per anar només al desert, Jodhpur.
.
De tota manera, a uns 20 Km. de Pokaram hem fet una parada a la carretera per a veure en el seu ambient els pelegrins que van a venerar el petit sant Baba Ramdevji, que ja han estat comentats a l'entrada que es refereix al dia 20 Agost.
.
Aquest lloc com un aplec: una esplanada àmplia tocant a la carretera. Hi ha aparcades bicicletes, un tractor i un autocar, tot tenint en compte que molts i arriben caminant. Hi ha instal.lada una cuina de campanya en la que uns homes i dones cuinen a sota una mena de carpa. També hi ha una carpa allargada amb dues fileres de persones assegudes de cara un davant l'altra que representen quatre fileres.
.
Com és lògic es va preguntar qui paga el menjar, el combustible, etc. Doncs no ho paga ni l'Estat, ni l'Ajuntament, sinó un creient ric.
.
El que ja vaig dir abans d'ahir sobre el fet de fotografiar-los es pot repetir ara. De bell nou nosaltres ens hem fotografiat amb ells tant amb les nostres càmeres, com amb les càmeres que porten ells.
.
Desafortunadament, per raons de diferències econòmiques, ells no són tants que vagin amb càmeres, però és evident que d'haver-ne més també s'haurien fet més fotos perquè les ganes hi eren. I no cal dir que també ens han obsequiat amb el boníssim pa
que fan.
.
Després d'aquesta parada hem seguit el camí fins a Jodhpur i hem anat a visitar els Jardins Mandore, a on hi ha també un conjunt arquitectònic de cenotafis, però en aquest cas no els podem anomenar chhatris perquè tenen una estructura de temple i no de cúpula.
.
De tota manera el que m'ha semblat més interessant pel blog és el desplegament de color que fan els saris
d'un grup de dones que passejaven pels esmentats jardins, darrera foto.
.
LLEGENDA
.
Una vegada Shiva va haver ser fora de palau per una llarga temporada i deixava a Párvati embarassada del seu fill, sense saber-ho. Amb la seva absència va néixer Ganesh.
.
Quan Shiva va tornar del seu viatge es va trobar a la porta un bell noi. Al voler entrar aquest noi no li va deixar perquè creia que era un lladre doncs mai havia vist a Shiva. Shiva tampoc sabia que era el seu fill. Es van barallar i Shiva va matar el xicot.
.
Quan es va trobar amb la seva dona, ella es va posar molt contenta i li explicà que tenien un filla, tot preguntat-li si l'havia vist a la porta del palau. A l'adonar-se que l'havia matat els dos es varen posar molt tristos. L'esposa insistia que Shiva havia de fer alguna cosa per a recuperar el seu fill perque sense Ganesh ella no podia viure.
.
Shiva va sortir del palau pensant amb alguna solució. Al veure un elefantet per la selva se li va ocórrer tallar el cap de l'animal i posar-lo en el tronc del seu fill, d'aquesta manera va recuperar la vida. Al ensenyar-lo a la seva esposa es va posar molt contenta al veure que tornava a tenir vida. Shiva, amb el seu poder diví, li va assegurar que no s'havia de preocupar, que la presència física no tindria cap importància doncs seria un déu important.
.
Tothom pregaria per Ganesh abans que per qualsevol altre i no podria mai començar una cerimònia religiosa sense fer una pregària per Ganesh. La figura de Ganesh seria posada a les entrades de les cases i dels temples.
.
Aquestes benediccions varen tranquilitzar a Párvati, i Ganesh va viure amb el seu cap d'elefant.
.

dijous, de setembre 04, 2008

Jaiselmer - 21 Agost

Jaiselmer és considerada una de les ciutats més belles de l'Índia, de fet alguns diuen que és la ciutat ideal pel fotògraf i ho crec, encara que jo no estic en aquesta situació perquè arran de la pluja del meu primer dia a l'Índia arrossego problemes tècnics, sort he tingut de trobar un bon company a la colla amb la comparteixo el viatge.
.
Malgrat això, d'alguna manera me'n surto i per descomptat Jaiselmer és una ciutat interessant en molts aspectes.
.
Una de les principals atraccions arquitectòniques d'aquesta antiga ciutat són els haveli, per aquest nom s'entenen les mansions, nosaltres en diríem torres, que es van construir els burgesos durant el segle XIX. Tanmateix aquella burgesia es va anar extingint o va marxar a un altre lloc quan va haver de competir amb el comerç marítim. Aquests havelis són imponents, però val a dir que per a fotografiar-los cal una càmera amb gran angular perquè com sol passar a moltes edificacions antigues (com passa amb moltes catedrals) són en carrers estrets que fan difícil de fotografiar.
.
El que artísticament mereix una visita és el Temple Jainista. No és un gran temple si tenim en compte que a Ranakpur hi ha un de grandiós, però coincideixen en què els d'aquesta religió són d'un gran treball sobre la pedra; tanmateix, aquí al blog m'ha semblat interessant posar una foto del Temple Laxmi Nath.
.
La visita en aquest temple hinduista ha estat una prova més que el millor de l'Índia són les persones. Quan hi hem entrat estaven cantant i ens han ignorat totalment, ells estaven per les seves cançons, mentre uns altres amb els seus instruments. Les parets i els sostre decorats de colors brillants i lluminosos. El que m'ha impressionat és que l'ambient al temple no té res a veure amb l'ambient que hi ha a les esglésies cristianes d'Europa, i no diguem de les catòliques, en les que tot és greu, seriós, estirat.
.
Passejant per un carrer he passat davant d'una escola i quan he posat la mirada dintre els nens i les nenes els ha fet gràcia que mirés i al final he gosat a demanar a la mestra si em deixava entrar i l'excitació ha estat mútua. Jo fent-los fotos i ells posant la cara per ser retratats. Les nenes amb brusa blanca i els nens amb camisa blanca i corbata amb ratlles blanques i blaves. Amb els quilòmetres que ja porto fets per carrers i carreteres he vist que la majoria dels escolars van amb corbata i això que a l'Índia només hi ha dues estacions: la calurosa i la més calurosa.
.
Després d'aquestes experiències culturals o humanes pel centre de Jaiselmer he anat al poble de Khuri o Khudi, que són quatre cases amb quatre vaques, quatre porcs, unes quantes cabres negres i camells.
-
Muntat amb camell he anat a les Dunes de Khuri, que és un recurs turístic arreu on hi ha camells i desert, però que no em desagrada donat que només és molt de tant en tant. El motiu de l'excursioneta és fotografia la posta de sol, però ja se sap l'èxit no depèn de la perícia del director de l'espectacle i estava núvol. El que recordaré d'aquesta excursió és que anava descalç i a la tornada, al baixar del camell, he posat el peu a una tifa que acabava de deixar.
.
Ja que he parlat d'una escola aprofito per dir que la religió no entra per res a les ecoles de l'Índia i és lògic que així sigui, per dues raons de pes. Per una banda perquè tal com dic a la primera entrada referida a aquet viatge hi ha moltes religions, per la qual cosa la religió a l'escola seria una font de conclictes davant la pluralitat que s'hi dona; i per l'altra banda l'Índia dona molta importància a la família. A Espanya la família és important per omplir-se la boca, tant l'Església com les entitats que són de la mateixa corda, però si realment l'Església tingués confiança en aquell compromís que van prendre els pares el dia del bateig dels seus fills: educar-los d'acord amb el dogma catòlic.
.
Els membres de les associacions de pares catòlics tampoc tenen confiança en ells mateixos perquè estan més interessant en guanyar diners que no pas en educar el seus fills i, per tant, la seva opció és delegar l'educació religiosa -i d'altres- a l'escola. Mentre que la família índia sí que educa els fills d'acord amb la seva creença i sap molt bé que a l'escola han de ser preparats en els altres aspectes.
.
Evidentment la família índia no solament es preocupa de l'educació religiosa, sinó també vetlla per la tradició i els bons costums, tant si es tracta del casament dels fills com, per exemple, de fumar. Aquí ha calgut una llei, una mala llei, per a prohibir, sota certes condicions, el fumar, mentre que allà es considera una falta de respecte fumar davant els pares. D'aquí que el guia ens digués que de les 43 persones que formen la seva família, no hi ha cap que fumi.
.

dimecres, de setembre 03, 2008

Jodhpur - 20 Agost

Avui he anat a la Fortalesa de Mehrangarh situada a dalt d'un turó als afores de Jodhpur, el primer que ens permet és una fantàstica vista de Jodhpur i adonar-nos perquè se li diu la Ciutat Blava, les cases estan pintades de blau-cel.
.
Mehrangarth és una de les fortaleses més grans de tot l'Índia i de les més majestuoses. Formada per un conjunt de luxosos i ben conservats palaus que contenen una bona varietat de museus i un conjunt d'estances bellíssimes. Hi ha un museu de palanquins, un altre de bressols i també conserva canons, miniatures, instruments musicals, etc.
.
De tota manera el més important de l'Índia són les persones i malgrat el desconeixement de l'idioma les que hem trobat aquí són d'allò més amable o simpàtic que hom es pot imaginar.
.
La immensa majoria de les persones que invadeixen els diferents llocs de la fortalesa són indis, pelegrins que van Pokhran o Pokaran a venerar Baba Ramdevji. Aquest pelegrinatge dura entre tres i quatre setmanes, lògicament depèn del punt de partida. Molts van a peu, sols o acompanyats, pel camí van fent parades, dormen i mengen al costat de la carretera. També hi ha que van en moto, en cotxe, autocar, tractor. Se'ls reconeix perquè porten una bandera o estandart de colors vius. A la mateixa carretera a on paren per menjar també hi ha parades que venen aquestes banderes.
.
Com són gent natural, vull dir no complicada per prejudicis, fa goig fotografiar-los i ells donen totes les facilitats, així que a la que vas a retratar, per exemple, a dues persones, de seguida se t'ajunten dos, tres, quatre o cinc més per sortir també a la foto. Obligant-me a fer uns passos enrera per a què hi entri totom. Altres vegades, també es produeix el contrari, que són ells que et volen fotografiar. No m'ha passat a mi, però sí a algunes dones del grup de turistes del que en formo part.
.
Un altre aspecte interessant a assenyalar és sobre la persona que van a venerar, diguem-li santon o petit sant, Baba Ramdevji.
Baba Ramdevji fou un sant del segle XV que va dedicar tota la seva vida als més pobres. Al voltant de la seva sepultura el Maharajà Ganga Singh de Bikaner va construir un magnífic temple l'any 1931. Ramdevji és considerat pels hindús com l'encarnació de Krishna mentre que els musulmans el veneren Ramshah Pir. Es deia que tenia poders per fer miracles i la seva fama va arribar arreu. La llengenda ens diu que cinc Pirs (sants) van sortir de la Meca cap a aquest lloc de l'Índia per a verificar el seu poder i després de queda convençuts el varen honorar. Des d'aleshores doncs és venerat també pels musulmans.
.
Així doncs que la veneració a Baba Ramdevji es pot considerar com un exemple d'ecumenisme avant la lettre perquè ha estat venerat per hinduistes i musulmans.
.
Un cop tenia la fortalesa al darrera vaig fer camí envers els afores de Pokharan o Pokaran a veure un conjunt de chhatris.
.
Els chhatris són els cenotafis característics de l'Índia construïts com pavellons amb cúpula i situats al lloc exacte on la persona -distingida per la seva posició social o econòmica- va ser cremada. Aquesta mena de memorial sol ser en un punt alt, sigui un pujol o una muntanya.

dimarts, de setembre 02, 2008

Jodhpur - 19 Agost


Avui ha estat un dia més de trasllat que de poder badar, malgrat tot l'Índia és un gran espectacle encara que només se la miri des de la finestra de l'autocar perquè resulta sempre sorprenent tot i que amb el pas del temps els ulls es van acostumant i el nivell de sorpresa minva, especialment si tenim en compte que ja he estat a Varanasi i, per tant, difícil de superar-la.
.
Per a alegrar la vista m'ha semblat oportú posar en primer lloc aquesta trobada de dones de l'Índia que amb els seus saris omplen de color per allà on passen. Encara que les dones occidentals vesteixen d'una manera més divertida, colorida, que els homes, no treu que no aguanten la comparació amb les índies perquè aquí també amb les dones dues colors tristos. Les índies són elegants i tant si són de classe mitja com pageses pobres duen saris alegres, la qual cosa es pot veure en els camps. Moltes vegadea, en mig d'un camp verd veiem destacar el blau, el groc i el rosa. d'una munió de dones que hi treballa.
.
A nosaltres ens costa entendre que un noi i una noia es casin sense haver-se vist abans i ells no entenen que els joves occidentals es passin un temps fent proves a veure si es troba la parella i en un alt percentatge resulta que tampoc s'ha encertat i s'acaba en divorci.
.
Evidentment que l'Índia també hi ha matrimonis fets a la manera occidental (universitat, oficina, etc.), però la majoria es fa de la manera tradicional perquè cal no oblidar que el seixanta per cent de la població és agrícola i a pagès domina la tradició.
.
El cas és que encara que ens costi entendre-ho els indis consideren que el seu sistema és molt millor perquè els pares volen el millor pels seus fills i que un casament no solament és l'unió d'un home i una dona, sinó l'unió de dues famílies perquè al cap i a la fi la jove anirà a viure a casa dels seus sogres. Els pares, en el difícil moment d'escollir, tenen en compte tots els aspectes, com la professió, estudis, religió i nivell social i econòmic.
.
Quan ja s'ha trobat la persona les dues parts enparaulen un brahman per a què comprovi la compatibilitat astrològica perquè a l'Índia té molta importància i si no representa cap problema aleshores el brahman fixe el dia i l'hora de casament, sempre en funció de l'astrologia.
.
Els hinduistes diuen que de la mateixa manera que un vedell sap trobar la seva mare entre moltes vaques, en la teoria del karma, la llei de la causalitat condiciona implacablament el destí humà, cadascú és fill i hereu dels seus propis actes, paraules i pensaments.
.
Com es veu per les fotos avui he passejat pel mercat de Jodhpur i ja se sap que els mercats són el millor lloc per a veure la gent del país, com es vesteix i què compra són dos dels principals elements per a fer-se una composició de lloc. I per descomptat en el mercat també se'ls veu riure, enfadar-se, si són o no agressius comercialment parlat.
.

dilluns, de setembre 01, 2008

Jaipur - 18 Agost

A un quart i mig de nou ja era al llom d'un elefant, que com tantes coses que un fa per primera vegada, impressiona més abans de fer-ho que quan hi ets. Com tots sabem l'elefant és un animal de caminar tranquil i per tant és còmode sobretot si per pujar-hi ho fas des d'una mena de moll i no has d'aixecar la cama fins al llom...
.
L'excusa d'aquesta experiència és entrar al Fort d'Amber muntat en elefant a guisa d'un maharajà. Em plau dir que detalls de sostenibilitat també arriben aquí i actualment els elefants només fan quatre passejos al dia pels turistes i una vegada fets obligatòriament han d'anar a descansar.
.
Un cop vist el fort he visitat els diferents palaus que el forma i com altres obres arquitectòniques de la zona és una combinació de l'art hindú i de l'art musulmà. Una meravella. La primera foto.
.
Després hem anat a veure uns chhatris que són a la vora de Jaipur. Els chhatris són cenotafis de tradició índia, es tracta de pavellons amb cúpula de ceba i són al lloc exacte a on tingueé lloc la cremació. Per descomptat que són memorials d'una persona distingida, sigui pel seu títol (maharajà) o pels diners. La segona foto.
.
Com és normal en el turisme, l'agència ens va portar a un taller que es fan catifes a mà i la tercera foto ens mostra una senyora en acció.
.
Ramakrishna deia Uns l'anomenen Brahma. Jo prefereixo dir-li Mare. Shakti és la mare universal, l'energia que brosta del mateix Shiva, la creadora de la naturalesa i ella és la naturalesa, el pensament de Shiva, la seva energia per a crear i recrear els grans universos. Tots els aspectes de la naturalesa, des dels més sublims fins els més toscos, des dels més bells fins el més atroços, són la pròpia Shakti.



.












diumenge, d’agost 31, 2008

Agra i Fatehour Sikri - 17 Agost

Com he passat la nit a Agra no ha estat complicat ser a bona hora a la primera visita turística d'avui, visita que podríem dir que és la piece de resistance del viatge, com es veu per la foto, es tracta del Taj Mahal.
.
El Taj Mahal és un gran mausoleu ubicat a la ciutat d'Agra, construït per l'emperador mongol Shahjahan en honor a la seua difunta esposa, l'emperadriu Arjumand Banu Begum, més coneguda com Mumtaz Mahal (l'escollida del palau), la qual va morir en donar a llum el seu 14è fill.
.
Pels que ens agrada cavilar sobre la relació home-dona crec que té el seu mèrit per part de l'emperador que després de parir 14 fills l'estimés tant com quan li va donar el primer fill, la qual cosa demostra que sobre les escales de valors de les persones no es poden fer conclusions a priori, malgrat tanta afecció a fer psicologisme, és a dir, pretendre endevinar les motivacions de l'altri.
.
Evidentment no cal ser gaire entès en art o en arquitectura per a adonar-se que el Taj Mahal és una obra impressionant, tota de marbre blanc. l'Índia és un país ric en marbre, però no estic segur que el blanc sigui el dominant, crec que és el vert el més abundós. De tota manera el Taj Mahal impressiona i, en aquest moment que és ja un record, segueix impressionant-me. Aquesta obra ha estat declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.
.
Al costat de la porta principal del Taj Mahal vaig poder fer aquesta foto en la que una mare dona de pit al seu fill. Encara que ningú m'ha dit que sigui el seu fill, aquesta bona dona no és una captaire, sinó que estava amb tota la seva família, però es va apartar una mica del grup per a duu aquesta important tasca. Encara que a la foto no resulti evident que dona el pit, jo tampoc vaig veure més del que mostra la foto, però per la postura que estan la mare i el nen i la quietud de la mare no hi ha confusió.
.
A uns dos kilòmetres hi ha el Fort d'Agra. que és una magnífica ciutat emmurallada, des de la que es veu perfectament el Taj Mahal. El Fort d'Agra és també Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Es considera una de les millors obres en combinar l'art hindú i l'islàmic.
.
La tercera foto està feta des de l'autocar. Es pot apreciar perfectament que el xicot està orgullós de ser retratat per un turista i de tenir negoci propi.
.
Finalment he anat a Fatehpur Sikri on hi ha una ciutat en diversos palaus que resulta difícil dir quin és el més bell. Aquí al blog, no sóc generós en fotos, però si cliqueu a l'enllaç que hi ha abaix, veureu totes les fotos fetes a l'Índia. Sembla que em vulgui fer pesar, però això darrer també ha estat declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.



.



Els qui podríem dir que són l'equivalent dels nostres ascetes, s'anomenen sadhus. La paraula que millor els defineix no és asceta però, sinó renunciant perquè els sadhus solen estar a les muntanyes i han renunciat a tot; tanmateix, l'ïndia és també un país de picaresca i també hi ha sadhus ful, una colla d'ignorants que l'únic que pretenen és guanyar unes monedes.
.

dissabte, d’agost 30, 2008

Orchha i Jhansi - 16 Agost

En el camí cap Jhansi he fet una parada a Orchha per a visitar els seus palaus i el seu animat mercat i després he baixat de l'autocar a Jhansi a on he agafat el tren, la qual cosa ha estat també una experiència interessant per l'ambient de l'estació.
.
A causa dels palaus, Orchha és també una ciutat turística i és plena de venedors i captaires. A l'Índia, com sembla arreu del món, els captaires estan organitzats per una màfia que controla els llocs on s'hi ha d'estar i saben quina és la quantitat recaptada aproximadament.
.

Una simpàtica nena d'Orcha i una simpàtica foto d'un nen que fa pipí des del seu vagó ajudat per la seva mare a l'estació de Jhansi.
.
El punt final del recorregut ferroviari ha estat Agra. L'estació de tren d'Agra presenta un aspecte corprenedor, fins al punt que una companya del viatge, quan ha vist el panorama, s'ha posat a plorar i és que no és poca cosa veure quantitat d'homes i dones i nens dintre i fora de l'estació dormint al terra de qualsevol manera i intentat recollir alguna almoina si cau.
.
Com ja he dit la trimartú hindú està formada per Brahma, Vishnu i Shiva i són respectivament el creador, el conservador i el destructor. En conjunt representen el cicle vital, el naixement, la vida i la mort.





divendres, d’agost 29, 2008

Khajuraho i l'erotisme - 15 Agost, Diada Nacional


El motiu pel qual Khajuraho ha esdevingut un important recurs turístic per l'Índia rau en els temples construïts per la dinastia Chandella durant en segle X. Varen construir-ne vuitanta-cinc i ara només en queden vint-i-dos, que tampoc és una xifra petita. Aquest conjunt arquitectònic ha merescut el reconeixement de la UNESCO i és Patrimoni dela Humanitat.
.
L'atractiu d'aquests temples -o potser hauria de dir el morbo?- és que a la seva part externa hi ha escultures de clar contingut eròtic. En aquestes escutltures es mostra d'una manera oberta i impúdica l'amor en les seves formes més carnals. A l'unió eròtico-mística la parella és equiparada a la parella divina Shiva-Shakti. La dona, en aquest moment, es converteix pel company en amant, nòvia, esposa, consort màgica, demiürga, dakini, mare i germana i res més.
.
Val a dir que es tracta de la branca Kaula del tantrisme, el nucli d'aquest ritus o ceremonial místico-eròtic se l'anomena maithuna i que ha servit de pretext per a orgies i intercanvis sexuals que no tenen res a veure amb aquesta tradició hinduista.
.
No està de més apuntar que un hinduista, sigui de la secta que sigui, pot entrar a qualsevol temple hinduista, és a dir que no es pot comparar amb un catòlic que no pregarà mai en un temple protestant o a l'inrevés.
.
Desafortunadamente la visita a Khajuraho ha estat totalment acompanyada per una intensa pluja que ha repercutit negativament a les fotos, com es pot veure per l'única que he posat aquí.
.
Com a complement de l'entrada anterior, quan un porta una càmera fotogràfica sol ser objecte d'assetjament per a guanyar-se uns calerons, però quan no són zones turístiques els indis resulten encantadors sense distintició de classes. Així podem veure com els qui viatgen a la teulada d'un autobús miren el fotògraf amb uns ull de simpatia igual que a la darrera fotografia on les persones se les veu d'una posició superior i també mostren acceptació de ser fotografiats.
.
El 15 d'aGost l'ïndia celebra la seva independència i per diferents llocs es poden veure les banderes i col.legials que van a algun acte provistos també d'una petita bandera. I és que l'ïndia té molta feina per a aglutinar un país amb tantes llengües, dialectes, religions, races i castes. Les castes estan abolides, però existeixen.
.
L'hinduisme és el resultat d'una combinació de la religió vèdica, dels invasors aris i la dels dràvides que ja hi eren. Des del punt de vista de textos l'obra més important de la tradició vèdica són els Upanishads, que estan traduïts al català per Oscar Pujol.
.