EL MEU LOGO

EL MEU LOGO
a

divendres, de juny 16, 2006

"Plan oculto", de Spike Lee


Ahir vaig veure Plan oculto. Títol original: Inside Man. Direcció: Spike Lee. País: E.U.A. Any: 2006.Durada: 129 min.Gènere: Drama, thriller.Intérprets: Denzel Washington (Detectiu Keith Frazier), Clive Owen (Dalton Russell), Jodie Foster (Madeline White), Christopher Plummer (Arthur Case), Willem Dafoe (John Darius), Chiwetel Ejiofor (Detectiu Bill Mitchell), Kim Director (Stevie), James Ransone (Steve-O), Peter Gerety (Capitán Coughlin), Victor Colicchio (Sargento Collins), Peter Frechette (Peter).Guión: Russell Gewirtz.Producción: Brian Grazer.Música: Terence Blanchard.Fotografía: Matthew Libatique.

Sinòpsi: El detectiu Frazier, pretén mesurar la seva intel.ligència amb un astut lladre de bancs, Dalton, que ha liderat la presa d'un banc només amb quatre homes, però a dincs tenen d'hostatge tots els empleats i els clients. Aleshores, quan Frazier vol negociar li apareix una dama misteriosa, Madeline, una bróker amb una agenda secreta que que dona a la història un tombant tan imprevist com imprevisible.

Arran d'un comentari anònim de l'entrada anterior sobre la pel.lícula El juego de los idiotas admeto que té raó quan diu que en la traducció del títol es vol aprofitar d'una obra de teatre duta al cine amb el títol de El sopar dels idiotes. De tota manera, i què? El cine és art i comerç. Els títols en literatura tenen molta importància i d'això ja en va saber Miguel de Cervantes, però en el cinema és diferent i una traducció del títol ridícula o absurda no perjudica gens ni mica a la pel.lícula o el públic perquè, entre altres factors, les pel.lícules ens arriben amb molta publicitat, de la que destaca el cartell, que és per molts objecte de culte, a més del nom del director i intérprets. Tot plegat fa que ningú va al cine enganyat pel títol, que és el que compte.

Recomano molt aquesta pel.lícula perquè és un thriller que s'aparta de la majoria. Una pel.lícula feta a l'americana pel que fa a mitjans, com de costum veiem la policia de Nova York actuar professionalment dintre dels normals corporativismes, però la cosa important és que en aquesta curiosa història el veritable hostatge no és el personal que és dins del banc, sinó el president del banc que està còmodament assegut al seu despatx. I aquí és on rau la gràcia d'aquest original film.

El treball d'interpretació és molt bo, però vull remarcar el de Jodie Foster que fa un paper d'una dama misteriosa que sembla que torni de tot, res a veure amb altres papers. Aquí la tenim elegant i sofisticada amb la paraula exacte a cada moment. Surt poc a la pantalla, però l'omple.

Qui sigui només una mica aficionat als thrillers que no se la perdi.

dijous, de juny 15, 2006

"El juego de los idiotas", de Francis Veber

Ahir vaig veure la pel.lícula El juego de los idiotas. Títol original: La doublire. Direcció i guió: Francis Veber.País: França. Any: 2006. Durada: 85 min.Gènere: Comèdia.Intérprets: Gad Elmaleh (François Pignon), Alice Taglioni (Elena), Daniel Auteuil (Levasseur), Kristin Scott Thomas (Christine Levasseur), Richard Berry (Maître Foix), Virginie Ledoyen (Émilie), Dany Boon (Richard), Michel Jonasz (André), Michel Aumont, Laurent Gamelon (Paul), Patrick Mille (Pascal), Michele Garcia (Louise).Ledoux.Música: Alexandre Desplat.Fotografía: Robert Fraisse.

Sinòpsi: Després de ser sorprès per un paparazzi en companyia d'Elena, el seu amant i famosa top model, el multimilionari Pierre Levasseur intenta evitar un complicat divorci inventant una mentida inversemblant. Aprofita la presència a la foto d'un transeünt, François Pignon, per dir-li la seva dona, que Elena no estava amb ell, sinó amb Pignon. Pignon és aparcacotxes, un modest homenet. Per provar el seu artifici, Levasseur es veu obligat a enviar la bellíssima Elena a viure amb Pignon. Elena a casa de Pignon és una au del paradís en un habitatge de protecció oficial; i una mina de situacions còmiques per a El joc dels idiotes.

Abans de dir alguna cosa sobre la pel.lícula, no em puc estar de fer esment dels títols de crèdit. Com hem pogut anar veient els espectadors, cada vegada tenen més importància els títols de crèdit fins al punt que en algun festival de cinema ja són objecte de premi. Suposo que agafaran importància definitiva quan siguin objecte d'Oscar a Hollywood. El cas és que els d'aquesta pel.lícula són dels millors que he vist.

Com es pot veure per la sinòpsi de la pel.lícula no és gran cosa, però sí un bona forma de passar l'estona i realment sembla mentida que un director de seixanta-nou anys tingui la capacitat de fer una pel.lícula tan fresca i divertida i tan acida davant de la vellesa.

Encara que no té grans ambicions no treu que té més d'un pensament de crítica social perquè no hem d'oblidar que està feta pel mateix de la famosa Salir del armario (Le placard), del 2000.

Com no ha de sorprendre el treball dels actors és magnífic, sobretot el del vell Michel Aumont. Una pel.lícula que sap a poc, podria ser més llarga renoi!

Sense ésser un gran paper, tampoc és un paper fàcil precisament el que fa de top-model que es mou amb l'ambivalència de pertànyer al gran món de la moda, marca Chanel, i la presència del diví Karl Lagerfield, per una banda, i per l'altra el bon noi de Pignon

dimecres, de juny 14, 2006

dilluns, de juny 12, 2006

Museu Agbar






Aquest cap de setmana he estat una mica pecular perquè per raons familiars vaig cancel.lar anar a veure a la Sra. Klein i una altra peça petitat que feien en un lloc petit, así per a compensar enlloc de fer cultura de capital he visitat un museu que segur que és una assignatura pendent per molta gent. En aquest cas concret és el Museu Agbar, però això d'assignatura pendent ho escrit en general per tot allò que entra en el camp del que se'n diu turisme industrial.

Barcelona avui és essencialment una ciutat de serveis, com ho és París, Londres, Torí o Nova York, però totes han estat fins no fa gaire industrials. Així per exemple el smog (suma de smok i fog) de Londres és una llegenda i jo, de nen, des del balcó de casa meva al Clot, que es veia tot el Poble Nou, hi havia comptat 72 xemeneies. Ara tot això és història, en diuen arqueologia industrial com si fos cosa de segles, visitem el MNAC, el MACBA i el Museu d'Història de Catalunya perquè és cultura, sense adonar-nos que el fum de la fàbrica que respirava el nostre avi o pare també era cultura. I en molts casos, també l'àvia de nena, com ens recorda el poeta Miquel Martí i Pol.

No ens adonem que tant l'arquitectura de les fàbrica d'abans, de totxo, com moltes màquines tenien estètica perquè si un les mira de prop, moltes tenen elements decoratius, cosa que ara tot és minimal, però no un minimal estètic, sinó gasiu.

Personalment sento una especial fascinació per les xemeneies, aquestes grans obres de totxo, que s'han anat posant els totxos a poc a poc, a mà, un per un, amb els conseqüents riscos ara dits laborals. Hom pot dir el mateix dels campanar de les esglésies, però quan hom fa turisme, fotografia el campanar i oblida la xemeneia si hi és. Veure.

Així doncs ahir va ser a Cornellà de Llobregat per tal de visitar les antigues instal.lacions que l'antiga Société d'Eaux de Barcelone, ara Aigües de Barcelona, tenia en aquest poble, que ara és una ciutat.

El Museu Agbar mereix una visita i sobre el que vaig veure no m'hi estenc gaire perquè a més de les fotos que ja poso es fareu molt bé el càrrec clicant aquí. Val a dir que és un museu pulcríssim, perfectament cuidat, sobre un aqüífer del Llobregat i permet fer-se càrrec molt bé del procés que tenia l'aigua allà per a què no ens faltés a nosaltres, els barcelonins.

dissabte, de juny 10, 2006

Sonets a una rosa















From fairest creatures we desire increase,
That thereby beauty's rose might never die,
But as the riper should by time decease,
His tender heir might bear his memory:
But thou contracted to thine own bright yes,
Feed'st thy light's flame with self-substantial fuel,
Making a famine where abundance lies,
Thy self thy foe, to thy sweet self too cruel:
Thou that art now the world's fresh ornament,
And only herald to the gaudy spring,
Within thine own bud buriest thy content,
And, tender churl, mak'st waste in niggarding:
Pity the world, or else this glutton be,
To eat the world's due, by the grave and thee.

William Shakespeare


Fresca, lozana, pura y olorosa,
gala y adorno del pensil florido,
gallarda puesta sobre el ramo erguido,
fragancia esparce la naciente rosa.

Mas si el ardiente sol lumbre enojosa
vibra, del can en llamas encendido,
el dulce aroma y el color perdido,
sus hojas lleva el aura presurosa.

Así brilló un momento mi ventura
en alas del amor, y hermosa nube
fingí tal vez de gloria y de alegría.

Mas ¡ay! que el bien trocóse en amargura,
y deshojada por los aires sube
la dulce flor de la esperanza mía.


José Espronceda

dilluns, de juny 05, 2006

Dilluns a Bordeus

Per veure les fotos, cliqueu aquí

diumenge, de juny 04, 2006

Diumenge a Bordeus

De bon segur que més d'un sap més coses de França que jo, però per si de cas, em permeto posar algunes coses sobre Burdeus que jo sí les he apreses ara perquè el viatge també és una saludable excusa per interessar-se sobre el lloc que es visita.

Burdeus és una ciutat geogràficament propera encara que no figuri entre les preferències dels catalans i que té com idioma, propi? històric? mort?, el gascó o occità, del que el nostre aranès és una variant. En l'època pre-romana es deia Burdigala, després Bordigala, en basc Bordale, en gascó Bordèu i com a part de la nació o República Francesa es diu Bordeaux. Capital de la regió d'Aquitània i del departament de la Gironda.

Del segle XII al XV va pertànyar a Anglaterra gràcies a una senyora de molta empenta, Leonor d'Aquitània.

El segle XVIII va ser quan aquesta ciutat va esdevenir important gràcies el comerç amb les índies orientals. Aquest poder encara és visible en molts edificis. Té una població de quasi un quart de milió, per la qual cosa té unes dimensions amables, però que malgrat tot té un bon transport públic, el tramvia, que s'assembla força el que ara circula per la Diagonal de Barcelona.

Després de recórrer la ciutat he sopat al restaurant que hi ha al teatre de l'òpera, no per raons gastronòmiques, però si per apreciar millor l'entorn i perquè és la millor manera de fer temps per entrar a l'òpera. L'òpera en qüestió és Werther, de Massenet. També he de dir una cosa semblant, no em considero amant de l'òpera, tanmateix quan feia la mili, a la Marina, jove i romàntic, vaig llegir el llibre Werther, de Goethe, per tant, si més no, sabia de què anaven els patiments del pobre Werther.

El teatre és un dels més bells que he vist, especialment per fora. Recomano que mireu les fotos del teatre de l'òpera que estan a l'entrada del dia 4. Especialment la part exterior; el que és la sala de concerts no és de les més impressionants encara que la guia justifica la fusta, tot fusta per dintre, perquè li dona una millor sonoritat.

FOTOS

dissabte, de juny 03, 2006

Dissabte a Saint-Emilion




Saint-Emilion no solament és famós pels seus Bordeus, sinó que a més tot el poble ha estat declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Al centre del poble hi ha la chapelle de la Trinité, del segle XIII, que com es pot veure per la foto conserva perfectament els colors. El motiu és que després de la confiscació revolucinària va ser usada per un boter, el fum del qual va servir de protecció.

De tota manera el més impressionant d'aquest poble és l'església monolítica que hi ha sota terra, d'una alçada que sembla una catedral soterrada.

FOTOS

divendres, de juny 02, 2006

Divendres a la recerca del vi de Bordeus

No cal que m'expliqui gaire de la reputació que té el vi de la zona de Bordeus, que s'ha fet famós amb la forma francesa de Bordeaux, encara que hauria de dir-se Bordèu, en gascó. El cas és a la zona de Bordeus es donen moltíssimes Denominacions d'Orígen i encara que m'he assabentat d'unes quantes curiositats, esmento les que tinc ara més presents com el fet que el vi negre ha estat fermentat dues vegades i que està prohibit regar les vinyes, només han de rebre l'iagua de la pluja, de tal manera que per absorbir l'humitat de la terra moltes vinyes hi posen herba en els ceps per a absorbir l'humitat.

Quan es parla de les bodegues, ells en diuen chateau i encara que aquest mot resulti en alguns casos exagerat i que la cosa no passa d'una masia senzilleta, val a dir que en molt casos són veritables palaus.

FOTOS

dijous, de juny 01, 2006

"Memòria del blau", de Josep Guinovart





Al Museu Marítim de Barcelona, les Drassanes, hi ha l'exposició que duu el títol de Guinovart Memòria del blau a les Drassanes. Encara que tard perque el dia 4 de juny és el darrer, no em volia perdre aquesta exposició perquè Guinovart és dels meus preferits.

Si interessant van ser les seves sèries de nombres, encara recordo un gran cartell de Guinovart al centre de la plaça Catalunya pocs dies abans de les primeres eleccions democràtiques; cal dir que d'un temps ençà treballa principalment amb el blau.

En aquest sentit li recordo una gran columne que va instal.lar al centre de La Pedrera o Casa Milà, així com a la torre El Far, de Vilanova i la Geltrú, el seu homenatge envers els pescadors que moriren.

El mateix blau, un color que els de certa edat em diem blauet, que era el nom d'un tint pels llençols, és el que ara domina en aquesta exposició perquè blau és l'aire i el cel i, sobretot, el mar. L'univers marítim de Guinovart té múltiples referents, entre d'altres: la percepció física del mar com quelcom que és inestable, infinit, alhora realitat i miratge, la tempesta i el naufragi; tot un món ple de drama, nostalgia i romanticisme; alhora ens porta al món de la infància, dels nostres records, d'aventures viscudes i de llegides, sigui en un llibre o en el cinema, ¿quin noi no s'ha embadalit en una pel.lícula de pirates?

Tot això és material que Guinovart l'ha fet poètic amb els seus pinzells, que ens han creat un univers mediterrani i nostrat.

Les fotos: 1ª Missatge. Plat i peix El sol de l'arangada