Al llarg del segles s’hi ha dit moltes coses
sobre la societat monolítica que va aixecar aquestes grans pedres entre el V
mileni i la primera meitat del mileni aE. No han faltat doncs llegendes,
científics i escriptors de tot pèl. Tanmateix del que no hi ha dubte és que val
la pena saber una mica el que s’hi ha dit i reflexionar sobre la humanitat i la
història, l’art, el trascendent i la mort.
Aquestes fileres de menhirs comencen a desvetllat interès entre els erudits
del segle XVIII. El marquès Paul Christophe de Robien, president del Parlament
de Bretanya a Mortier, va fer el primer dibuix de les pedres dretes de Carnac. Parla
de la hipòtesi de qu`pe serien esteles funeràries, però també apoia la hipòtesi
de F. De La Sauvagère, enginyer cap del rei a Port-Louis; que considera que el
conjunt dels alineaments són vestigis del camp de Juli César, que havia anat a
conquerir als vénetos a la guerra de les Gàlies. . Recentment John
Mitchell para de la “megalitomania i de la celtomania” que es va posar de moda
en el segle XIX perquè es relaciona a les pedres de Carnac amb els celtes. En
aquest sentit Jacques de Cambry va fer una obra sobre el món cèltic i presenta
els megalits com “temples” cèltics, inspirant-se en poemes romàntics que el
poeta James Macpherson atribueix al pseudo bard irlandès Ossian i es posa dins
el corrent nacionalista de la Revolució Francesa del Primer Imperi.
Altres segueixen la línia de Juli César a la Guerra de les Gàlies sobre els druides del segle I aE. Com s’han escrit tantes coses no és estrany que Gustave Flaubert el 1847 va ridiculitzar totes les teories i va dir: “si després de tantes opinions em pregunten la meva, emetré una irrefutable, irrefragable, irressistible... Aquí està la meva opinió: les pedres de Carnac són grans pedres!
Malgrat tot jo em sumo als
romàntics del segle XIX i he triat un passatge de la novel.la històrica LOS
HIJOS DEL PUEBLO, d’Eugène Sue, d’acord amb l’edició de Barcelona, d’Oliveres,
Editor, any 1858. Al final de cada passatge hi ha el número de la pàgina. Cal
dir que aquesta novel.la és la història de França a través d'una família, d'aquí
el títol, tot afegint que, formant part del mite romàntic, aquesta família
comença el seu trànsit a Carnac, és a dir, que Carnac representa i es considera
l'orígen de França com a nació.
Joel, el brenn de la tribu de Karnak, escribió este verídico relato de todo lo que pasó en nuestra pobre casa en el aniversario del nacimiento de su gloriosa hija Hena, día en que presenció también su heroico sacrificio, en la última luna de octubre del primer año en que Julio César combatió en la Galia.
Guilhern mi primogénito conservará preciosamente este escrito, y después de Guilhern, los hijos de sus hijos lo transmitirán de generación en general para que se perpetue en nuestra milia la memoria de "Hena, la vírgen de la isla de Sen". Pàgina 108
¡Al romano! ¡mata al romano!”; Tal fue el fin de la guerra de Bretaña, de aquel heroico esfuerzo terminado con la batalla de Vannes. Heso nos castigó por nuestras discordias, y no escuchó las súplicas que le dirigieron los druidas desde las piedras de Karnak, ni recibió propicio la sangre vertida por mi hermana Hena. Pero aun existía el gefe de los cien valles y no era completo el triunfo de Roma...Pàgina 171
Oid lo que voy a deciros todos los que os hallais aquí entre tinieblas: Lejana está tal vez la independencia de la Galia, pero también próxima. Voy a daros una fausta nueva yo, Ronan, hijo de Talyessin que fué el más venerado de los druidas de Karnak... piedras sagradas de donde salió... no lo olvideis jamás, el primer grito de guerra de la Bretaña; piedras augustas regadas con la sangre de Hena, la hija de la isla de Sen, gloriosa virgen gala cuyo esfuerzo y hermosura cantan aun los bardos en sus arpas de oro. Pàgina 196
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada