EL MEU LOGO

EL MEU LOGO
a

dimarts, de juny 19, 2007

"Barcelona and Modernity: Picasso, Gaudí, Miró, Dalí

de William H. Robinson (Autor), Jordi Falgas (Autor), Carmen Bellon Lord (Autor), Robert Hughes (Presentació), amb contribucions de molts més, entre els quals, destaco -subjectivament- Joan Bassegoda, Daniel Giralt-Miracle, Maria Teresa Ocaña i Alícia Suàrez. Editat pel Cleveland Museum of Art amb associació amb la Yale University Press, New Haven i Londres, i The Metropolitan Museum of Art, Nova York, i el suport de l'Institut Ramon Llull. 523 pàgines. (No és un llibre-company perquè a causa del seu pes i a la seva grandària només es pot llegir a casa)
.
Fins ara, sempre que m'ha vingut a les mans un llibre d'art, d'aquests bellament editats, amb fotos de colors a tota pàgina, he fullejat el llibre, l'he posat a la llibreria i poques vegades l'he tornar a mirar, però quan em va arribar aquest llibre vaig fer l'excepció.
.
Sempre m'ha interessat la imatge que dona Barcelona o Catalunya i, en segons quins àmbits, també Espanya, fora de les nostres fronteres polítiques.
.
El llibre de fet és el catàleg de l'exposició que amb el mateix títol ha estat a l'esmentat museu de Cleveland, amb 80.000 visites, i després al de Nova York, amb més de 300.000 visites. Aquesta segona exposició va acabar el dia 3 d'aquest mes.
.
La finalitat de l'exposició era donar a conéixer l'art català més enllà dels quatre gats que hi ha al títol i, en aquest sentit, és interessant assenyalar que ha estat un èxit perquè ja hi ha un museu nordamericà interessat amb el Modernisme, els Quatre Gats i amb obres de Ramon Casas i Santiago Rusiñol, en solitari.
.
Deixant de banda l'exposició, qui segueixi el meu blog s'ha pogut adonar que sóc un tastaolletes o, crec que més exactament, un senzill autodidacte; la lectura íntegre d'aquest llibre ha estat per mi una mena d'enciclopèdia de l'art català des del Modernisme fins a Joan Miró i Antoni Clavé, tot passant per formes artístiques que se surten d'aquelles més normals (pintura, escultura, arquitectura), així hi trobem assajos interessantíssims sobre les arts gràfiques, decoratives, tèxtils, joieria, decoració, ebenisteria, etc., per si m'he deixat alguna.
.
El llibre s'inicia amb un engrescador article de Robert Hugues seguit d'unes pàgines d'història que van del 1868 fins al segon Estatut i acaba també amb unes pàgines del drama que va ser la guerra de Franco i les seves conseqüències. Unes de les pàgines més interessants per mi són les dedicades a l'aventura que va ser el pavelló alemany de Mies van der Rohe a l'Exposició a Barcelona del 29 i la del pavelló espanyol a París a l'exposició del 37, amb el Guernica i la Montserrat entre altres.
.
No cal dir que en el llibre surten artistes com Nonell, Jujol, Masriera, Domènec i Montaner, Puig i Cadafalch, Llimona, Manuel Capdevila, Cerdà, Gargallo, Homar, Manolo, Obiols, Junoy, etc. (aquí en deixo molts expressament)
.
Crec que queda clar que els quatre gats del títol són el ganxo. L'esquer per anar a l'exposició o per comprar el llibre.