Fitxa de la pel.lícula
Ens adonem doncs de seguida que Ida i la seva tia són
absolutament diferents, però no hi ha bons i dolents en aquesta pel.lícula com
sol passar en el cinema de consum, sinó que es limita a presentar unes vides
molt diferents que lògicament han condicionat la manera de veure el món. Per
altra banda, un aspecte notable és la simplicitat en tots els aspectes, blanc i
negre i llargs silencis, és a dir, no hi ha soroll.
Ara que aquí es parla tant de la memòria històrica, el tema
principal també és la memòria històrica de Polònia.
La tia d’Ida era
germana de la seva mare i hi van sortint les misèries de l’ocupació nazi. Tia i neboda van juntes al lloc a on van ser enterrats els pares de la jove Ida. Un fet que tindrà conseqüències diferents per a les dues dones.
El 1405 Christine de Pisan va escriure el "Llibre de la Ciutat de les Dames", que dóna un clar exemple de les dones valentes, que es pot considerar una mena de protofeminisme. Dintre dels cànons del moment es pot dir que va ser una dona lliure, però el món, és a dir, el món mascle no li deixava ser lliure i, per tant, va decidir tancar-se en un convent i viure al marge del món.
El 1601 Shakespeare va escriure "Hamlet", que com és sabut la seva famosa pregunta tracta de si es pot viure en un món cruel en el que es mata per poder, de forma que tot i que estima a Ofèlia li diu que es tanqui en un convent, cosa que és considerada com una ofensa; tanmateix, el motiu és noble, Hamlet no vol que Ofèlia caigui en aquest món cruel que pot arribar al punt com va ser el cas de la seva mare, que de gust o per força dorm amb l'assassí del seu marit.
Evidentment la Ida de la pel.lícula no té res a veure amb Christine o la bella Ofèlia, però el món que va trobar no va ser millor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada